10 handigheidjes om slimmer te zoeken in Google

Wil je iets googelen? Soms weet je wel waar je naar op zoek bent, maar niet helemaal hoe je moet zoeken. Het is dan ook geen verrassing dat er diverse handigheidjes bestaan om nog specifieker en beter te kunnen zoeken in Google. Zo vindt je sneller het juiste zoekresultaat! Ik zet er graag 10 voor je op een rij:

slimmer zoeken google
Yourhosting
13 april 2022

1. Zoeken op exacte woorden

Wil je dat de woordcombinatie waar je naar zoekt exact voorkomt in de zoekresultaten? Plaats deze woorden dan tussen de aanhalingstekens, bijvoorbeeld “domeinnaam goedkoop’’. Op deze manier krijg je alleen de zoekresultaten te zien waarbij ‘goedkoop domeinnaam registreren’ precies in die volgorde voorkomt.

2. Specifieker zoeken met AROUND ()

Het gebruik van de juiste zoektermen leidt je naar de meest geschikte zoekresultaten, maar het kan nog beter met AROUND () functie. Wil je bijvoorbeeld een yoga cursus volgen in Indië? Dan kun je natuurlijk yoga en Indië intypen in Google, maar dan heb je ook de kans dat je misschien te veel artikelen krijgt waar beide woorden in voorkomen maar niets met elkaar te maken hebben.

Om specifieker te zoeken is het aan te raden om AROUND () tussen de twee zoektermen te plaatsen. Bijvoorbeeld “Yoga’’ AROUND (3) “Indië’’. In dit voorbeeld staan de zoektermen waar je op zoekt tussen aanhalingstekens. Let er wel op dat je dit dan ook niet vergeet anders werkt het namelijk niet.

Verder is er in het voorbeeld tussen haakjes bij AROUND het getal drie ingevuld. Het getal zorgt ervoor dat je zoekresultaten te zien krijgt waarbij de zoekterm yoga binnen een straal van drie woorden bij Indië moet staan. Dit cijfer kun je zelf aanpassen afhankelijk van hoe specifiek je op iets wilt zoeken.

3. Websites of zoektermen uitsluiten

Wil je bepaalde zoektermen of websites uitsluiten in je zoekresultaten? Gebruik dan het min-teken. Wil je bijvoorbeeld een auto kopen, maar liever niet via marktplaats.nl? Dan kun je het volgende invullen bij het zoeken: auto kopen –marktplaats.nl. Je krijgt nu verschillende zoekresultaten te zien waar je een auto kunt kopen en marktplaats zit er dan niet tussen. Hetzelfde kun je doen met woorden. Pas er wel op dat Google dan alle zoekresultaten uitsluit met het woord achter het min-teken, zo kun je dus ook misschien nuttige informatie mislopen.

4. Belangrijke woorden of getallen aangeven

Google negeert standaard losse cijfers, letters en veelvoorkomende woorden zoals waar, de, het, en hoe. Is het van belang voor je zoekterm dat Google het cijfer of zo’n woord meeneemt in de zoekresultaten? Plaats dan je zoekwoorden combinatie tussen aanhalingstekens of zet er een plusteken voor. Bijvoorbeeld The office, aflevering +1 of “The office, aflevering 1’’. Zo geef je bij Google aan dat het woord of cijfer belangrijk is en niet genegeerd mag worden.

5. Gok met wildcard

Ben je niet helemaal zeker van je zoekterm? Of gewoon benieuwd naar gerelateerde zoekresultaten? Dan kun je een wildcard gebruiken door een sterretje voor de zoekterm te plaatsen. Bijvoorbeeld *WordPress. Je zult zien dat je met het sterretje andere zoekresultaten te zien krijgt, dan wanneer je alleen op WordPress zoekt.

6. Doorzoek een website in Google

Wanneer je een website wilt doorzoeken via Google dan kun je dit doen door site: voor de website te zetten, bijvoorbeeld site:yourhosting.nl. Wil je alleen pagina’s met webhosting zien, dan typ je webhosting site:yourhosting.nl en krijg je alle pagina’s over webhosting te zien. Mocht de website meerdere domeinnaam extensies hebben dan kun je de wildcard gebruiken, bijvoorbeeld site:yourhosting*. Deze manier van zoeken is erg handig bij websites zonder zoekfunctie.

7. Zoekresultaten met synoniemen

Wil je de synoniemen van jouw gekozen zoekterm aan de zoekresultaten toevoegen? Gebruik dan een tilde (~) voor het woord. Zoek je bijvoorbeeld op computer en wil je ook de synoniemen ervan zien? Typ ~computer in de zoekbalk van Google. Je krijgt dan ook zoekresultaten te zien met bijvoorbeeld pc en laptop.

8. Zoek verder met Google Scholar & Google trends

Wil je je verdiepen in een bepaald onderwerp of ben je iets aan het onderzoeken? Dan biedt Google Scholar uitkomst. Google Scholar maakt het mogelijk om volledige teksten van wetenschappelijke boeken en artikelen uit verschillende categorieën te doorzoeken. Ben je juist op zoek naar de laatste trends of hoe het zoekvolume op WordPress zich verhoudt ten opzichte van Joomla door de jaren heen? Gebruik dan Google Trends.

9. Maak gebruik van gerelateerde zoekopdrachten en suggesties

Wanneer je een woord of een zin typt in de zoekbalk is Google wel zo vrij om een paar suggesties te doen. Misschien kom je zo wel op een zoekterm die je niet eerder hebt bedacht en vind je sneller wat je zocht.

Google zoeken automatisch aanvullen

Onderaan de zoekresultaten vind je tevens suggesties. Dit zijn populaire zoekopdrachten gerelateerd aan het woord of zin waar je op dat moment mee zoekt. Wellicht staat hier iets tussen dat jou dichterbij het antwoord brengt. Dit ziet er uit zoals op onderstaande afbeelding.

Google gerelateerde zoekopdrachten

10. Geavanceerd zoeken

Vergeet tijdens het zoeken ook niet om gebruik te maken van de standaard opties die ingebouwd zijn in Google, want ook Google wil het zoeken voor jou een stuk sneller en eenvoudiger maken. Gebruik het menu onder de zoekbalk om te zoeken op bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en meer. Daarnaast is het ook mogelijk om de zoekresultaten snel te filteren via Tools op land, taal, periode of woord voor woord.

woord voor woord

Vind je het lastig om de verschillende Google-operatoren (speciale tekens om gerichter te zoeken, zoals bovengenoemd) te onthouden, dan kun je via de instellingen ook geavanceerd zoeken. Je krijgt dan een formulier te zien waar je jouw zoektermen kunt verfijnen.

Geavanceerd zoeken

Hopelijk heb je iets aan deze tips en kan je nu nog efficiënter zoeken. Succes!

Meer over Google

Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland (ook wereldwijd). Het huidige marktaandeel van Google in Nederland schommelt rond de 88% voor desktop, 97,71 % voor smartphones en 97,46% voor tablet. De zoekmachinegigant is zelfs zo populair dat de naam Google wordt vervoegd en gebruikt als een woord. Je raadt het al: googelen betekent iets opzoeken in Google.