5 do’s & don’ts voor een sterke en goede domeinnaam

Domeinnamen - 6 november 2017 - door Aksana Mikhalap

Domeinnaam tips

Altijd al de droom gehad om voor jezelf te starten? Misschien ben je al begonnen of weet je eigenlijk niet zo goed waar je moet beginnen. Een domeinnaam registreren is in ieder geval de eerste stap die je zet om jouw onderneming online te positioneren. Het lijkt eenvoudig; je registreert toch gewoon je eigen bedrijfsnaam als je domeinnaam? Dat kan, maar heb je er wel goed over nagedacht en weet je wat er allemaal bij het registreren van een domeinnaam komt kijken? Met deze do’s & don’ts help ik je graag op weg om een sterke domeinnaam te registreren en een goede stap te zetten richting jouw online succes.

 Do’s: zo maak je een sterke domeinnaam

Een sterke domeinnaam zorgt ervoor dat klanten het onthouden en eerder jouw website of webshop zullen bezoeken. Dit is waar je op moet letten om een sterke domeinnaam te bedenken voor jouw website:

1. Zorg ervoor dat je domeinnaam de lading van de website dekt en/of de merknaam bevat.

Het voordeel van een verzonnen merknaam zoals Nike, Google of Argeweb is dat deze zeer waarschijnlijk nog beschikbaar is om te registreren. Veel ZZP’ers en freelancers gebruiken hun eigen naam als domeinnaam. Je eigen voornaam plus achternaam kan een sterke domeinnaam vormen. Naast een merknaam of je eigen naam kun je er ook voor kiezen om een product dat je verkoopt te gebruiken als domeinnaam, bijvoorbeeld mooieschoenen.nl of sneakers.nl. Door een product of dienst in je domeinnaam te gebruiken laat je direct zien wat de bezoekers kunnen verwachten op jouw website. Wanneer je locatie gebonden onderneemt kun je er ook voor kiezen om een locatienaam op te nemen in je domeinnaam.

2. Een sterke domeinnaam is gemakkelijk te onthouden en goed uit te spreken.

Maak het jezelf en je (potentiele) klanten niet te moeilijk. Wanneer het te moeilijk wordt haken de meeste mensen af en loop jij klanten mis. Verzin dus geen ingewikkelde domeinnaam, maar houd het kort en krachtig. Zo onthouden mensen je domeinnaam en zullen ze sneller jouw website bezoeken. Ook is een domeinnaam dat eenvoudig uit te spreken is bevorderlijk voor mond-tot-mond reclame.

3. Claim meerdere variaties van jouw domeinnaam.

Het is zinvol om ook verschillende variaties van jouw domeinnaam te registreren en door te linken naar jouw website. Heb je bijvoorbeeld een sterke merknaam voor je webshop, dan is het ook goed om domeinnamen met producten te registreren. Hiermee stijgt je ranking in Google niet, maar neemt het websiteverkeer mogelijk wel toe.

4. Claim de populaire en de nieuwe domeinnaam extensies.

Registreer je domeinnaam ook met de populaire extensies zoals .com of .eu. Doe je iets met bijvoorbeeld fotografie? Claim dan ook .photography of .gallery. Hiermee laat je direct zien wat je doet en bescherm je ook nog eens je domeinnaam. Zo voorkom je namelijk dat de concurrentie of iemand anders met jouw domeinnaam ervandoor gaat in combinatie met een andere extensie.

5. Wanneer je internationaal gaat ondernemen.

Ga je ook in andere landen ondernemen? Dan doe je er goed aan om ook landextensies zoals .be, .de of .fr te registreren. Hiermee laat je direct zien in wat voor landen jij werkzaam bent.

 Don’ts: dit moet je niet doen!

Een sterke domeinnaam is goed voor je business. Zorg er daarom voor dat je de volgende punten in ieder geval niet doet bij het registreren van je domeinnaam:

1. Een domeinnaam kiezen dat niets zegt over jouw bedrijf en/of jouw producten/diensten.

Kies altijd een passende domeinnaam, niet omdat er bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden in voor moeten komen. Je domeinnaam heeft geen invloed op je zoekmachine optimalisatie. Je bent er dus helemaal vrij in om een domeinnaam te kiezen die het beste past bij jou website.

2. Té lange domeinnaam.

Het is fijn en duidelijk als mensen meteen aan je domeinnaam kunnen zien waar jouw website over gaat, maar pas op dat je domeinnaam niet te lang wordt! Lange domeinnamen zijn lastig te onthouden. Kort en krachtig werkt altijd het beste!

3. Een domeinnaam dat lijkt op die van je concurrent.

Het kan zijn dat je dezelfde product(en) verkoopt als nog vijf andere websites, maar zorg er altijd voor dat je origineel blijft. Neem geen genoegen met een domeinnaam variatie van je concurrent. Wanneer jouw domeinnaam te veel op die van je concurrent lijkt kan er namelijk verwarring ontstaan bij de klanten en komen ze misschien wel eerder op de website van jouw concurrent dan op die van jou. Dit zorgt er alleen maar voor dat je jouw concurrent succesvoller maakt.

4. Gebruik geen koppeltekens in je domeinnaam.

Wanneer het echt niet anders kan en je moet een koppelteken gebruiken, gebruik er dan niet meer dan één. Maar liever gewoon geen. Waarom? Omdat je dan laat zien dat de domeinnaam die je eerst voor ogen had bezet is en je niet anders kan dan een streepje te gebruiken. Daarnaast is het ook minder professioneel als je je domeinnaam doorgeeft en moet zeggen: ‘Mijn website is www punt ik streepje maak streepje mooie streepje dingen punt nl’.

5. Ingewikkelde spelling.

Maak ook geen variatie met rare spelling zoals 4 als ‘for’ of 2 als ‘to’, bijvoorbeeld nails4you.nl. Er is een grote kans dat veel mensen toch automatisch de meest logische domeinnaam intypen, en zo verlies je verkeer naar jouw website. Mensen typen dat wat ze horen. Soms met spelfouten. Daarom is het goed om ook de meest voorkomende spelfouten van jouw domeinnaam te registreren en door te linken deze naar jouw ‘officiële’ domeinnaam. Zo komen mensen toch op jouw website uit als ze jouw domeinnaam verkeerd spellen.

Hoe registreer je een domeinnaam?
Een domeinnaam registreren bij Argeweb is vrij eenvoudig; typ je domeinnaam in de domeincheck.

Vervolgens worden er resultaten getoond van jouw gewenste domeinnaam met verschillende extensies en prijzen. Ook kun je meteen de status van een domeinnaam zien. Als er in het groen ‘registreren’ achter een domeinnaam staat dan kun je deze natuurlijk direct registreren. Mocht er ‘verhuizen’ staan dan is jouw domeinnaam bezet. Geef niet meteen op als jouw gewenste domeinnaam bezet is. Het kan namelijk zijn dat deze door iemand anders geregistreerd is, die er misschien helemaal geen gebruik van maakt. Dan is het slim om op zoek te gaan naar de contactgegevens van de domeinnaam houder, om hem of haar vervolgens een berichtje te sturen met de vraag of jij de domeinnaam mag overkopen.

Na het lezen van dit artikel weet je wat je wel en niet moet doen bij het bedenken van een sterke domeinnaam en hoe je deze moet registreren. Ik zou zeggen waar wacht je nog op? Claim vandaag nog je plekje op internet en ga voor jouw online succes! 😉

 







Reacties zijn gesloten.