Alle do’s en dont’s voor jouw perfecte domeinnaam

do's en don't sterke domeinnaam

Altijd al de droom gehad om voor jezelf te starten? Misschien ben je al begonnen of weet je eigenlijk niet zo goed waar je moet beginnen. Een domeinnaam registreren is in ieder geval de eerste stap die je zet om jouw onderneming online te starten. Het lijkt eenvoudig; je registreert toch gewoon je eigen bedrijfsnaam als je domeinnaam? Dat kan, maar heb je er wel goed over nagedacht en weet je wat er allemaal bij het registreren van een domeinnaam komt kijken? Met onze do’s & don’ts helpen we je graag op weg om een sterke domeinnaam te registreren.

Do’s: zo maak je een sterke domeinnaam

Een sterke domeinnaam zorgt ervoor dat klanten het onthouden en eerder jouw website of webshop zullen bezoeken. Dit is waar je op moet letten om een sterke domeinnaam te bedenken voor jouw website:

1. Gebruik je merknaam, eigen naam of product

Het voordeel van een verzonnen merknaam zoals Nike, Google of Argeweb is dat deze op het moment van bedenken zeer waarschijnlijk nog beschikbaar is om te registreren. Veel ZZP’ers en freelancers gebruiken hun eigen naam als domeinnaam. Je eigen voornaam plus achternaam kan een sterke domeinnaam vormen.

Naast een merknaam of je eigen naam kun je er ook voor kiezen om een product dat je verkoopt te gebruiken als domeinnaam, bijvoorbeeld mooieschoenen.nl of sneakers.nl. Door een product of dienst in je domeinnaam te gebruiken laat je direct zien wat de bezoekers kunnen verwachten op jouw website. Wanneer je locatie gebonden onderneemt kun je er ook voor kiezen om een locatienaam op te nemen.

2. Makkelijk te onthouden en uit te spreken

Maak het jezelf en je potentiële klanten niet te moeilijk. Wanneer het te moeilijk wordt, haken de meeste mensen af en loop jij klanten mis. Verzin dus geen ingewikkelde domeinnaam, maar houd het kort en krachtig. Zo onthouden mensen je domeinnaam en zullen ze sneller jouw website bezoeken. Ook is een domeinnaam die eenvoudig uit te spreken is, gunstig voor mond-tot-mond reclame.

3. Claim meerdere variaties

Het is zinvol om ook verschillende variaties van jouw domeinnaam te registreren en door te linken naar jouw website. Heb je bijvoorbeeld een sterke merknaam voor je webshop, dan is het ook goed om domeinnamen met producten te registreren. Hiermee stijgt je ranking in Google niet, maar neemt het websiteverkeer mogelijk wel toe.

4. Claim populaire en specifieke domeinnaam extensies

Registreer je domeinnaam met de populaire extensies zoals .nl of .com. Doe je iets met fotografie? Claim dan bijvoorbeeld ook .photography of .gallery. Hiermee laat je direct zien wat je doet en bescherm je ook nog eens je domeinnaam. Zo voorkom je namelijk dat de concurrentie of iemand anders met jouw domeinnaam ervandoor gaat in combinatie met een andere extensie.

5. Wanneer je internationaal gaat

Ga je ook in andere landen ondernemen? Dan doe je er goed aan om ook land extensies zoals .be, .de of .fr te registreren. Hiermee laat je direct zien in wat voor landen je werkzaam bent.

Don’ts: dit moet je niet doen!

Een sterke domeinnaam is goed voor je business. Zorg er daarom voor dat je de volgende punten in ieder geval niet doet bij het registreren van je domeinnaam:

1. Een domeinnaam die niets zegt

Kies altijd een passende domeinnaam, niet omdat er bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden in voor moeten komen. Je domeinnaam heeft geen invloed op je zoekmachine optimalisatie. Je bent er dus helemaal vrij in om een domeinnaam te kiezen die het beste past bij jouw bedrijf en/of producten/diensten.

2. Té lange domeinnaam

Het is fijn en duidelijk als mensen meteen aan je domeinnaam kunnen zien waar jouw website over gaat, maar pas op dat je domeinnaam niet te lang wordt. Lange domeinnamen zijn lastig te onthouden. Kort en krachtig werkt altijd het beste.

3. Een variatie van je concurrent

Het kan zijn dat je dezelfde product(en) verkoopt als nog vijf andere websites, maar zorg er altijd voor dat je origineel blijft. Neem geen genoegen met een domeinnaam variatie van je concurrent. Wanneer jouw domeinnaam te veel op die van je concurrent lijkt, kan er verwarring ontstaan bij de klanten en komen ze misschien wel eerder op de website van jouw concurrent dan op die van jou.

4. Gebruik geen koppeltekens

Waarom? Omdat je dan laat zien dat de domeinnaam die je eerst voor ogen had bezet is en je niet anders kan dan een streepje te gebruiken. Daarnaast is het minder professioneel als je je domeinnaam doorgeeft en moet zeggen: ‘Mijn website is www punt ik streepje maak streepje mooie streepje dingen punt nl’.

5. Ingewikkelde spelling

Maak ook geen variatie met rare spelling zoals 4 als ‘for’ of 2 als ‘to’, bijvoorbeeld nails4you.nl. Er is een grote kans dat veel mensen toch automatisch de meest logische domeinnaam intypen en zo verlies je verkeer naar jouw website.

Mensen typen wat ze horen, soms met spelfouten. Daarom is het goed om ook de meest voorkomende spelfouten van jouw domeinnaam te registreren en door te sturen naar jouw ‘officiële’ domeinnaam. Zo komen mensen toch op jouw website uit als ze de domeinnaam verkeerd spellen.

Hoe registreer je een domeinnaam?

Een domeinnaam registreren bij Argeweb is eenvoudig; typ je gewenste domeinnaam in de domein checker. Vervolgens worden er resultaten getoond van jouw gewenste domeinnaam met verschillende extensies. Ook kun je meteen de status van een domeinnaam zien.

Als er in het groen ‘registreren’ achter een domeinnaam staat dan kun je deze natuurlijk direct registreren. Mocht er ‘bezet’ of ‘verhuizen’ staan, dan is de domeinnaam al geregistreerd door iemand anders.

Geef niet meteen op als jouw gewenste domeinnaam bezet is. Het kan namelijk zijn dat deze door iemand anders geregistreerd is, die er helemaal geen gebruik van maakt. Dan is het slim om op zoek te gaan naar de contactgegevens van de domeinnaam houder en die persoon vervolgens een berichtje te sturen met de vraag of jij de domeinnaam mag overkopen.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer bij Argeweb. Met zijn design en programmering vaardigheden optimaliseert hij website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.



Reacties zijn gesloten.