Content inspiratie voor je website

Geplaatst op door Tom van Leeuwen

Met een website richt je je meestal op een specifiek onderwerp. Dit is vaak het onderwerp waar je met je eigen bedrijf mee bezig bent of waar je als particulier verstand van hebt. Of gewoon iets wat je heel erg leuk vindt. Je hebt wel wat inhoud op je website staan, maar hoe krijg je nou nog meer goede content waar jouw bezoekers ook echt op zitten te wachten? Je kan het vragen aan je bezoekers, maar Google weet bijna alles al! In dit artikel leg ik uit hoe je kunt kijken waarover je het beste kunt gaan schrijven.

Hoe dan?
Een handige tool hiervoor is het Google AdWords Hulpprogramma voor zoekwoorden.  Dit is bedoeld voor het zoeken van advertentie-zoekwoorden, maar het is ook goed te gebruiken voor content inspiratie. De tool kijkt op basis van een zelf in te geven zoekwoord naar waar mensen nog meer op zoeken, en hoe hoog het zoekvolume hierop is.

Hoe kunnen we dit goed inzetten?
Stel, je bent fotograaf en je hebt een website met daarop je portfolio. Je wilt meer bezoekers op je website, maar waarmee krijg je die bezoekers? Content, ofwel inhoud, is heel belangrijk, dus ga je extra pagina’s maken. Voer in de tool een zo breed mogelijk trefwoord in, in dit geval ‘fotografie’, en klik op zoeken.

Er verschijnt nu een lijst met allerlei relevante zoekwoorden waarop Google-gebruikers zoeken, met daarnaast het aantal zoekopdrachten per maand. Focus op de lokale zoekopdrachten als je een Nederlandstalige website hebt. Om specifieke resultaten te tonen kiezen we links nog voor ‘Exact’ in plaats van ‘Breed’.

We zien dat fotografie 12.100 lokale opdrachten per maand heeft. Het is vaak lastig om op een heel breed trefwoord een hoge positie te behalen in Google, dus we kijken wat er zoal gerelateerd is aan dit trefwoord.

In de lijst met zoektermen staat bijvoorbeeld ‘portretfotografie’, ‘bruidsfotografie’ en ‘cursus fotografie’. Deze hebben nog een aardig zoekvolume. Onderaan zien we trefwoorden met een lager zoekvolume, zoals ‘modelfotografie’ en ‘workshop fotografie’. Hierop wordt minder gezocht maar is de concurrentie in Google vaak lager. Uit de zoekopdracht naar fotografie komen dus al verschillende varianten naar boven.

In de lijst staat ook het brede trefwoord ‘foto’. Door de zoekopdracht te herhalen voor het trefwoord ‘foto’ komen we uit op ‘foto afdrukken’, ‘foto op linnen’ en nog veel meer. Herhalen we dit voor ‘fotograaf’ komen we uit op ‘trouwfotograaf’, ‘huwelijksfotograaf’ maar ook de plaatsgebonden trefwoorden ‘fotograaf Groningen’, ‘Amsterdam’ en ‘Utrecht’.

Genoeg trefwoorden om goede artikelen over te gaan schrijven!


avatar

Over Tom van Leeuwen

Tom van Leeuwen is werkzaam als Manager Marketing & Sales bij Argeweb. Zijn passie voor e-commerce en zoekmachine marketing zet hij in om klanten een nog betere online ervaring te bieden.


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *