Aflevering 2 – Content voor je website

Geplaatst op door Tom van Leeuwen

In aflevering 1 is het ontwerp van de website besproken. Als je eenmaal het ontwerp hebt gemaakt moet je gaan nadenken over de inhoud van je website, de content.

In deze aflevering gaat Froukje de Both op bezoek bij Xaviera Ringeling van Contentgirls.nl om te vragen welke content je op je website moet plaatsen. Relinde gaat langs bij Remkus de Vries van ForSite Media om te praten over WordPress.

Aansluitend gaat Froukje op bezoek bij Argeweb om het CMS WordPress op haar webhosting te laten plaatsen.

Meer over content

Wat voor verschillende soorten content kan je eigenlijk allemaal op je website plaatsen? Tekst is het eerste waar je aan denkt als je een site gaat beginnen. Je hebt ten slotte een boodschap over te brengen naar je bezoekers. Maar buiten tekst om kan je natuurlijk nog veel meer. Op je website kan je onder andere je bezoeker informeren met:

  • Tekst
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Audio

Per type content zijn er enkele zaken om rekening mee te houden, we nemen ze kort even door:

Tekst

Jij/je of u?

Zoals Xaviera aangeeft in het interview met Froukje is het aan te raden om rekening te houden met je doelgroep. Te formeel taalgebruik op je website is vaak niet gewenst. Je bezoeker vousvoyeren (u zeggen) kan afstandelijk over komen, terwijl je graag wil dat je bezoekers zich “thuis” voelen op je website. Ze met je en jij aanspreken komt dan persoonlijker over.

Aan de andere kant moet je niet te informeel worden. Als je bijvoorbeeld een notariskantoor hebt en je gaat op je website je bezoekers aanspreken met je dan kan het voor je bezoeker overkomen alsof je te populair wil doen, terwijl je juist als zakelijk en officieel wil overkomen. Let van tevoren dus goed op of je jij/je of u gaat zeggen.

Lengte van teksten

Hoe lang je teksten moeten worden en hoeveel informatie je aan je bezoekers gaat geven is ook weer afhankelijk van je doelgroep. Je weet vaak veel over je eigen diensten of interesses en daarom breng je het liefst alles tot in detail over. Maar wat is het doel van je pagina? Schrikt een hele lap tekst en een lijst met specificaties niet teveel af? Gebruik onderstaande regels om ervoor te zorgen dat de teksten behapbaar blijven:

  •  Begin met een pakkende titel.
  •  Gebruik een korte inleidende tekst om de bezoeker duidelijk te maken wat er op de pagina staat.
  •  Beperk een lange uitleg over een specifiek onderwerp en maak voor die uitleg een aparte pagina. Als je bezoeker geïnteresseerd is in deze informatie zal hij er op klikken. Bezoekers die globale informatie willen schrik je op deze manier niet af.
  •  Toon je specificaties/ producteigenschappen? Zorg ervoor dat je de belangrijkste punten op je hoofdpagina van dat onderwerp laat zien en plaats een “meer” linkje onder die specificaties die linkt naar een pagina waar je de volledige lijst laat zien.
  •  Heeft je bezoeker de informatie nodig? Denk daar eens goed over na. Verplaats jezelf in je bezoekers, willen zij wel weten dat je iets over X of Y zegt?
  •  Denk na over “What’s in it for me?”. Is de uitleg die je plaatst gericht op het voordeel voor je bezoekers of is het puur op je eigen voordeel gericht?

Duidelijk

Maak je teksten duidelijk en overzichtelijk door het gebruik van opsommingen in html lijsten, eventueel met een nummer ervoor, benadruk woorden die op moeten vallen door ze dik gedrukt te maken (bold) of door ze schuingedrukt (italic) te maken.

Zorg voor een duidelijke hoofdstuk- en paragraafindeling, zoals je dit ook in een boek of document zou doen. Gebruik hiervoor de H1, H2, H3 en andere H tags (html code, in WordPress heet dit Koptekst), waarbij H1 je hoofdtitel is en sub-items H2 krijgen. Sub-sub-items krijgen dan weer H3 etc. Op die manier kan Google tevens zien wat de belangrijkste punten zijn.

Afbeeldingen

Zorg voor afwisseling op de pagina. Alleen maar tekst kan natuurlijk prima zijn, maar als je een product wil verkopen of een bepaald gevoel wil laten overkomen zal je vaak ook afbeeldingen nodig hebben. Probeer origineel te zijn door eigen afbeeldingen te plaatsen en zorg ervoor dat die afbeeldingen er goed uit zien. Heb je geen eigen afbeeldingen? Maak dan gebruik van stockfoto’s.

Stockfoto’s zijn afbeeldingen die je kan kopen op het internet en dan mag gebruiken op je eigen website. Het voordeel van stockfoto’s is dat er op het internet heel veel afbeeldingen van hoge kwaliteit beschikbaar zijn. Het nadeel is dat je die afbeeldingen ook op andere sites tegen kunt komen, niet heel origineel dus, maar wel makkelijk! Kijk eens op bijvoorbeeld ShutterStock of Istockphoto.

Video

Met een video kan je op een krachtige manier je boodschap overbrengen. Denk aan productdemonstraties, interviews, sfeerimpressies of een rondleiding door een pand. De video kan je op een prominente plek op je site plaatsen, of minder prominent aan de zijkant. Via YouTube of Vimeo kan je deze video’s uploaden, je kan ze dan eenvoudig toevoegen aan je eigen website. Let er bij het maken van de video op dat de items niet te lang duren, je wilt tenslotte de aandacht trekken en ook houden.

Audio

Losse audio zie je steeds minder terugkomen op websites. Vroeger begon er op sites vaak automatisch een muziekje te spelen, voor de bezoekers van de site heel vervelend. Gelukkig kom je dit steeds minder vaak tegen. Maar waar kan je audio nu nog voor gebruiken? Als je bijvoorbeeld radio items wilt laten horen of zelf gemaakte muziek kan het handig zijn een speler op je site te plaatsen. Laat dit niet automatisch afspelen maar geef je bezoeker een play en stop knop.

In de volgende Webmee blog ga ik verder in op het CMS waarmee je de content kunt plaatsen en beheren.


avatar

Over Tom van Leeuwen

Tom van Leeuwen is werkzaam als Manager Marketing & Sales bij Argeweb. Zijn passie voor e-commerce en zoekmachine marketing zet hij in om klanten een nog betere online ervaring te bieden.


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *