Facebook gaat snelle websites hoger ranken in de News Feed

Social media - 15 augustus 2017 - door Elmer Lijst

facebook news feed snelle laadtijden website

We hebben allemaal wel eens, dan al niet dagelijks, op een artikel geklikt in de Facebook News Feed, waarbij je door wordt gestuurd naar een externe website om het artikel te lezen. Prima, mits de webpagina waar je op klikt snel in beeld springt zodat je direct het artikel kunt lezen. Maar dit is helaas niet altijd het geval. Sommige pagina’s laden erg traag, het is dan ook frustrerend wanneer je langer dan drie seconden moet wachten. En wat doen de bezoekers dan? Precies, ze haken af en dat is het laatste wat je wilt. Dat vind Facebook ook, zij stellen de gebruikerservaring namelijk centraal. De komende maanden zal Facebook een News Feed update uitrollen, waarbij mobiele gebruikers meer artikelen krijgen voorgeschoteld die snel laden en minder artikelen die waarschijnlijk langzaam laden.

Instant Articles

Hebben we zoiets niet al eerder gehoord? Dat klopt, Facebook heeft een eigen format om webpagina’s sneller te laden op mobiel door middel van Instant Articles. Het Instant Articles format is ontwikkeld om de gebruikerservaring van mobiel bezoekers te verbeteren. Het format zorgt ervoor dat pagina’s clean zijn en sneller laden door onder andere onnodige code te verwijderen, minder advertenties te tonen en inschrijfformulieren weg te laten. Echter is dit format, wat alweer een aantal jaar actief is, niet echt geliefd bij content websites.

instant articles

De pagina’s zijn zo clean dat de interactie en opbrengst via de pagina’s minder is.
Facebook erkend dit en is de afgelopen tijd bezig geweest met het updaten van Instant articles, zo kunnen er weer meer advertenties worden getoond en is het inschrijven als abonnee weer toegevoegd.

News Feed Update

Facebook gaat vanaf de nieuwe update dus rekening houden met de geschatte laadtijden van een webpagina wanneer iemand hier op klikt vanuit de mobiele News Feed. Verschillende factoren worden hiervoor aangeroepen, zoals de huidige netwerkverbinding van de bezoeker en de algemene gemiddelde snelheid van de bezochte website. Op basis van deze gegevens kan worden aangenomen of een webpagina snel wordt geladen. Is dit het geval? Dan zal het artikel hoger worden weergegeven in de News Feed.

Minder verkeer via Facebook

De update is nog niet live, maar Facebook waarschuwt wel alvast dat websites die bijzonder traag zijn minder verkeer zullen krijgen. Doordat ze minder vaak getoond worden zal dit resulteren in minder kliks. Facebook geeft helaas geen indicatie van wat ze ‘te’ traag vinden is. Het is wel over het algemeen bekend dat gemiddeld 40% van websitebezoekers afhaken wanneer ze langer dan drie seconden moeten wachten tot dat een website geladen is.

Pagina’s optimaliseren of instant articles?

Het is in principe geen spannende ontwikkeling. We weten natuurlijk allemaal wel dat een snelle laadtijd van je website essentieel is voor o.a. de gebruikerservaring, conversies en de ranking factor. Facebook benadrukt met deze aankomende update echter alleen nog maar meer het belang hiervan. Wil je geen ‘ranking’ verliezen in de News Feed? Optimaliseer dan de laadtijd van de pagina’s van jouw website als je dat nog niet gedaan hebt.

Tips voor het optimaliseren van de performance van je website

Argeweb is de hosting performance specialist en biedt krachtige webhosting met snelle laadtijden, de perfecte basis voor een snelle website. Heb je al een website dan heb je zeker iets aan deze tip:

Haal je website (alle pagina’s) door PageSpeed Insights, hiermee analyseer je de performance van je website en krijg je direct verbetervoorstellen, zoals bijvoorbeeld het optimaliseren van je afbeeldingen.

Heb je een WordPress website bekijk dan deze tips voor het optimaliseren van je website.

 


avatar

Over Elmer Lijst

Elmer Lijst is Online Marketeer bij Argeweb met een grote passie voor website- en conversie optimalisatie, SEO en SEA. Daarnaast houdt hij zich bezig met alles omtrent productlanceringen en weet hij als geen ander producten en diensten op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.



Reacties zijn gesloten.