Hoe mobiel zijn jouw bezoekers?

Geplaatst op door Tom van Leeuwen

Mobiel internetten en werken zet door. Volgens onderzoek van Thuiswinkel.org stijgt het aantal mobiele kopers in Nederland, in de eerste helft van 2011 waren dit er 740.000, in de eerste helft van 2012 waren dit er al 1,5 miljoen. Ben jij er al klaar voor?

Hoe browsen consumenten mobiel?
De smartphone is populair; van de mobiele kopers bestelt 69% via een smartphone en 31% via een tablet. Van de mobiele kopers is 66% op het moment van bestellen gewoon thuis en 34% buitenshuis. Per apparaat is het verschil duidelijk zichtbaar. Voor aankopen gebruikt men de tablet voor 95% thuis en 5% buitenshuis. De smartphone komt vaker buiten de deur; 53% koopt thuis en 47% buitenshuis.

Ook voor 2013 is de verwachting dat mobiel van grote invloed zal zijn. De acceptatie van tablets gaat razendsnel en zal blijven toenemen. De noodzaak om je website klaar te maken voor mobiel gebruik wordt dus steeds groter. Bezoekers komen via allerlei apparaten terecht op je website en moeten hem overal goed kunnen bekijken. Hiervoor zijn er diverse mogelijkheden; een aparte mobiele site maken en bijhouden of één site die zich aanpast aan het schermformaat (responsive). Over wat de beste optie is zijn momenteel nog diverse discussies gaande. Inspelen op de behoefte van je bezoekers is in ieder geval nodig!

Is mobiel wat voor mij?
Maar is het voor jou ook al interessant? Heb je al veel mobiele bezoekers en met welk apparaat bezoeken ze je site? Via Google Analytics kan je dit allemaal terugvinden. Ga hiervoor naar je Analytics account en klik op Doelgroep -> Mobiel -> Overzicht.

Nu kan je zien hoeveel er mobiel op je website komt.

Ook kan je zien wat die bezoekers doen, zo zien we bij de voorbeeldsite dat de mobiele bezoekers minder lang op de site blijven en minder pagina’s per bezoek bekijken. Daarnaast gaat meer procent van de bezoekers ook direct weer van de pagina af.

Wil je meer weten over het mobiele apparaat? Klik dan op Doelgroep -> Mobiel -> Apparaten. Nu krijg je een lijst met alle mobiele apparaten waarmee je site bezocht is. Via de primaire dimensie menubalk kan je nog andere specifieke informatie naar boven halen, zoals het merk of het besturingssysteem.

Heb je een webshop en heb je e-commerce tracking geactiveerd in Analytics of heb je AdSense advertenties op je website staan? Via het verkenner tabblad kan je ook nog zien of er verschil zit in opbrengst tussen mobiele en niet mobiele bezoekers.

Op deze manier heb je in kaart gebracht hoeveel er nu via mobiel aan bezoek en geld binnenkomt en kan je bepalen of er voldoende behoefte is om hierop in te spelen!


avatar

Over Tom van Leeuwen

Tom van Leeuwen is werkzaam als Manager Marketing & Sales bij Argeweb. Zijn passie voor e-commerce en zoekmachine marketing zet hij in om klanten een nog betere online ervaring te bieden.


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *