Trademark Clearinghouse

Geplaatst op door Argeweb

Het Trademark Clearinghouse (TMCH) is een centrale verzamelplaats voor gegevens van merkenrechten. Met het oog op de komst van de nieuwe gTLDs is dit erg handig. Voorheen moest je per domeinnaam namelijk het hele traject doorlopen om je recht op een merknaam aan te tonen. Nu kan dat in één keer centraal voor honderden nieuwe gTLDs die eraan komen. TMCH kent twee belangrijke diensten.

Sunrise
De eerste dienst is van toepassing op de verschillende sunrise periodes die verplicht gehanteerd wordt bij alle nieuwe gTLDs. Voordat een gTLD voor iedereen beschikbaar komt, kunnen houders met een merkenrecht als eerste aanspraak maken op een domeinnaam. Voorwaarde hiervoor is dat de merknaam is gevalideerd door het Trademark Clearinghouse en dat de aangevraagde domeinnaam exact overeen komt met de merknaam.

Trademark Claims Service
Het registeren van alle domeinnamen met je merknaam voor de honderden nieuwe gTLDs wordt een dure aangelegenheid. Je wilt echter ook niet dat iemand inbreuk maakt op jouw merkenrecht door een domeinnaam met jouw merknaam te registreren. Met de Trademark Claims service wordt de houder van het merkenrecht en degene die de domeinnaam probeert te registreren op de hoogte gesteld van de mogelijk inbreuk. Dit gebeurt uiteraard uitsluitend als de merknaam namens jou is gevalideerd door het Trademark Clearinghouse.

Let op: Dit is geen garantie dat een domeinnaam met jouw merknaam nooit door iemand anders geregistreerd kan worden. Wereldwijd kunnen er namelijk vaker dezelfde merknaam zijn geregistreerd.

Kosten
Er zijn twee mogelijkheden om je merknaam in te dienen bij het Trademark Clearinghouse, namelijk zelf of via een gespecialiseerde agent. De meest voordelige optie is over het algemeen om het zelf te doen. Daarvoor gelden de volgende prijzen:

1 jaar: $150
3 jaar: $435
5 jaar: $725

Voor agents geldt een andere, lagere kostenstructuur. Door het bedrag dat zij toevoegen voor hun service is het echter vaak duurder om de validatie van de merknaam via een agent te doen.

Omdat er de komende jaren nog veel nieuwe gTLDs op de markt komen is het handig om je merknaam in ieder geval voor drie jaar in te dienen. Anders moet je na een jaar het traject opnieuw doorlopen.

Zelf je merknaam indienen
Op de website van het Trademark Clearinghouse vind je de informatie hoe je jouw merknaam kunt laten valideren:

trademark clearinghouse

Het bekijken van deze video beantwoord ook een hoop vragen:

Bekijk de video op Youtube (extern).

Identieke merknamen
Het Trademark Clearinghouse accepteert wereldwijd registraties van merknamen. De kans is dus aanwezig dat er straks meerdere identieke gevalideerde merknamen zijn. Wie maakt dan de meeste aanspraak zodra dezelfde domeinnaam meerdere keren is aangevraagd?

De partij die de domeinnamen uitgeeft mag hier zelf een beslissing in maken. Vooraf geven zij aan welk principe zij hanteren. In de praktijk gaat het dan vaak om het “wie het eerst komt, het eerst maalt”-principe of een veiling. In het laatste geval kunnen alle gegadigden voor de domeinnaam tegen elkaar opbieden. De eerste new gTLDs die op de markt komen, zullen voornamelijk gebruik maken van de veiling.

Ze komen eraan…
De sunrise van de eerste new gTLDs is ondertussen al gestart en de komende weken worden daar nog veel meer gTLDs aan toegevoegd. Elke introductie begint met een sunrise fase waarin houders van een merknaam voorrang hebben. Het is dus zaak om je merknaam op korte termijn te laten valideren bij het Trademark Clearinghouse om hieraan mee te doen.

Wat is een TLD?
TLD staat voor Top Level Domain. Hiervoor worden ook vaak de termen ‘extensies’ of ‘domeinen’ voor gebruikt. Binnen de TLDs zijn twee belangrijke varianten. De eerste is de ccTLD wat staat voor country code Top Level Domains. Dit zijn de extensies die landen uitgeven, zoals .nl, .be en .de.

De tweede is de gTLD, generic Top Level Domain. Dit zijn extensies met generieke termen. Bekende voorbeelden hiervan zijn .com, .net en .mobi.

Wat is een new gTLD?
Voorheen was het uitsluitend aan ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers), de organisatie die wereldwijd verantwoordelijk is voor het toekennen van domeinnamen, om te bepalen welke gTLDs er op de markt kwamen. Enige tijd geleden hebben ze echter besloten dat het voor elke instantie mogelijk is om een eigen gTLD te exploiteren. Voorheen was het voor de gewone sterveling alleen mogelijk om een domeinnaam op het tweede niveau te registreren, zoals www uwnaam com. Nu kan dat ook op het eerste niveau, zoals .uwnaam. Een alternatief voor .com, .net en .mobi. Een grote verandering in het landschap van domeinnamen.

Ondanks de hoge trajectkosten van minimaal $180.000 heeft ICANN duizenden aanvragen gehad voor nieuwe gTLDs. Een gedeelte hiervan (in ieder geval honderden) komt de komende jaren daadwerkelijk op de markt.

VoorregistrerenWil je zelf een .app, .shof of .blog domeinnaam, of een van de vele andere? Voorregistreer ze nu alvast gratis en vrijblijvend via voorregistratie.nl.




Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *