Trends en tips uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017

E-mail - 17 oktober 2017 - door Aksana Mikhalap

nationaal email onderzoek 2017

Jaarlijks wordt er onder de Nederlanders onderzocht hoe zij het online kanaal e-mail ervaren en gebruiken. De vijfde editie van het Nationaal E-mail Onderzoek staat inmiddels online. In dit artikel vat ik de highlights van het onderzoek voor je samen en geef ik tips, zodat je op de hoogte bent van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van e-mail en er ook wat mee kunt.

E-mail is belangrijk voor zakelijke communicatie en e-commerce

Wat sterk naar voren komt uit het onderzoek is dat de voorspellingen zijn uitgekomen; e-mail wordt steeds vaker gebruikt voor zakelijke communicatie en heeft nog een belangrijkere rol gekregen in e-commerce.

In 2016 ontving er nog 77% van de Nederlanders een aankoopbevestiging via e-mail, in 2017 is dit percentage gestegen naar 83%. Verder gebruiken veel Nederlanders e-mail voor officiële communicatie met instanties zoals de overheid of belastingdienst. Voor persoonlijke communicatie met vrienden en familie wordt vaker social media gebruikt zoals Facebook en Whatsapp.

Meer sales naar aanleiding van reclamemails

Maar liefst 75% van de Nederlanders werd in 2017 overgehaald om via een reclamemail minimaal één aankoop te doen. Hieruit kunnen we stellen dat reclamemails zeer succesvol kunnen zijn, mits op de juiste manier ingezet natuurlijk. En de juiste manier kun je achterhalen door te gaan A/B testen. Zo kom je erachter wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep en kun je de e-mails optimaliseren om er meer sales uit te halen.

E-mail wordt nog steeds het meest gelezen op een smartphone

Smartphone blijft onverminderd nog steeds de populairste device om e-mails te lezen. Jouw e-mails moeten dus ook goed leesbaar zijn op een smartphone, anders loop je het risico dat je e-mails niet gelezen worden en e-mailmarketing dus minder oplevert.

Gmail de meest gebruikte e-mailprovider

Houd er rekening mee dat Gmail de meest gebruikte e-mailprovider is. Test je e-mails altijd met een Gmail account, zodat je zeker weet dat ze er dan goed uit komen te zien en leesbaar zijn. Natuurlijk moet je dit ook doen met andere e-mailproviders. 😉

Nederlanders ontvangen graag nieuwsbrieven

Uit het onderzoek is gebleken dat 93% van de Nederlanders zichzelf ingeschreven heeft op e-mail nieuwsbrieven, dat is 4% meer dan in 2016. De voornaamste drie redenen waarom men zich inschrijft op een nieuwsbrief zijn: (1) het ontvangen van aanbiedingen, (2) op de hoogte blijven van een organisatie of (3) een recente aankoop.

Het regelmatig sturen van e-mail nieuwsbrieven heeft dus wel degelijk zin. De nieuwsbrieven worden alleen maar populairder. Let wel op dat je niet te frequent mailt, want dat resulteert in veel uitschrijvingen. Ga dus vooral veel testen om te bepalen wat de juiste frequentie is voor jouw doelgroep.

Beste tijd om e-mailcampagnes te verzenden

Nederlanders openen 1 tot 6 keer per dag hun e-mail. Er zijn twee pieken te zien op een dag waarbij e-mail het meest gelezen wordt, namelijk in de ochtend tussen 7.00 en 9.00 uur en in de vroege avond tussen 19.00 en 21.00 uur. Dit zijn de beste tijdstippen om jouw mailing de deur uit te doen volgens het onderzoek. Het kan zijn dat deze tijden niet van toepassing zijn op jouw doelgroep, daarom is het altijd belangrijk om het eerst zelf te testen.

Hoe klein of groot je bedrijf ook is, uit dit onderzoek blijkt wederom dat e-mailmarketing een waardevol communicatiemiddel is tussen bedrijven en consumenten. Ben je nog niet begonnen met e-mailmarketing? Dan raad ik je aan om dit online kanaal te overwegen. Wie weet geeft het jouw sales wel een enorme boost?

Meer weten? Deze en nog veel andere cijfers zijn terug te lezen in het Nationaal E-mail Onderzoek 2017.

 




Reacties zijn gesloten.