Wat is spam?

Geplaatst op door Eline Verhoeven

Wat is spam?De term ‘spam’ gaat makkelijk over de tong, maar wat houdt spam precies in? Dit is minder eenvoudig te definiëren dan u misschien zou denken. Spam kan namelijk verschillende vormen aannemen. Spam laat zich definiëren als het veelvuldig en ongevraagd ontvangen of versturen van berichten. Het bericht is vaak commercieel van aard en veelal worden de berichten zonder uw medeweten verstuurd.

De meest bekende vorm van spam is een ongewenste e-mail met een bijzondere, ongevraagde boodschap. Misschien kun u zich nog herinneren dat u ooit een bericht ontving van een onbekende afzender, die u berichtte over een smak geld die u van uw oom uit Verweggistan erfde. Of heeft u weleens een bericht ontvangen met daarin een ongevraagde aanbieding voor medicatie. Mogelijk heeft u zelfs op Facebook geprobeerd een leuk filmpje te bekijken, dat werd aangeraden door een familielid. Hierna kreeg u helemaal geen filmpje te zien en deelde u zelf – ongevraagd – deze link op de prikborden van uw vrienden.

Al deze voorbeelden zijn vormen van spam, al is e-mail het meest gebruikte medium voor het versturen van spam.
De heren van Monty Python hebben over het onderwerp spam ook een leuke ‘skit’ gemaakt, die tevens een goede voorstelling geeft van wat spam precies inhoudt.

Bekijk de video op Youtube (extern).

In dit fragment komt duidelijk naar voren dat spam erg storend en vervelend kan zijn. Maar dan rijst de vraag:

Wat kan ik doen tegen spam?
Men kan grofweg twee vormen van spam onderscheiden:

–    Uitgaande spam
–    Inkomende spam

Bij uitgaande spam wordt uw e-mailadres (of gastenboek of forum) misbruikt voor het versturen van spam. Vaak is het voldoende om uw wachtwoord te wijzigen om het spammen tegen te gaan. Als de spam verstuurd wordt vanuit uw e-mailadres, kan het laten draaien van een goede virusscanner bijdragen aan de oplossing.

Bij inkomende spam loopt uw mailbox (of gastenboek of forum) vol met ongewenste berichten. Vaak wordt een aantal spamberichten reeds tegengehouden door het spamfilter dat bij uw e-mailaccount hoort. Mocht er alsnog spam verschijnen in uw mailbox, dan is het bij veel mailproviders mogelijk om aan te geven dat u het bericht als spam ervaart. Veel mailproviders hanteren ook standaard reeds een spamfilter. Mocht u ondanks deze maatregelen alsnog spam ontvangen, dan kunt u dit melden bij de Autoriteit Consument & Markt.
Indien de spam afkomstig is van uw eigen website, wordt het verhaal anders. U heeft de website in uw eigen beheer, maar toch ontvangt u heel erg veel berichten. Hoe kan dit? Mogelijk kan het instellen van een CAPTCHA dan een oplossing bieden.

Leuk, maar wat is een CAPTCHA?
CAPTCHA is een acroniem voor “Completely Automated Public Turingtest to tell Computers and Humans Apart”. Een CAPTCHA kan een aantal verschillende vormen aannemen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat u gevraagd wordt om op een bepaald plaatje te klikken, maar veel vaker wordt gevraagd een woord, twee woorden, of een combinatie van cijfers en letters over te typen in een tekstveld. De letters en/of cijfers staan niet netjes naast elkaar. Soms wordt er ook een streep door de letters gezet. Op die manier zijn de cijfers en/of letters niet leesbaar voor een computer en wordt spammen dus ook bemoeilijkt. Er bestaat ook een reCAPTCHA, deze is nog veiliger omdat hierbij twee woorden weergegeven worden om over te typen.

Kan ik nog meer doen om van spam af te komen?
U kunt ook uw website (laten) nakijken. Er wordt namelijk vaak spam verstuurd vanuit een lek script. Als u de website helemaal nakijkt of dit laat doen, dan kan het probleem op die manier verholpen worden. Hieruit blijkt ook het belang van het altijd installeren van updates om uw CMS up-to-date te houden.




Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *