Vandaag staan we van 9:00 – 15:45 voor je klaar i.v.m. een bedrijfsbijeenkomst.

Waarom staat de .nl-domeinnaam in de status quarantaine?

Laatste update: 18 Jun 2020
Een .nl-domeinnaam waarvan het abonnement beëindigd wordt, oftewel de domeinnaam wordt opgeheven, wordt in quarantaine geplaatst. Tijdens deze quarantaineperiode, die 40 dagen duurt, functioneert de domeinnaam technisch niet meer, wat betekent dat de domeinnaam niet meer te gebruiken is voor bijvoorbeeld een website of e-mail.

Wat houdt quarantaine precies is?
Quarantaine is de periode van 40 dagen na opheffing van een .nl-domeinnaam. Deze domein is gedurende deze periode niet beschikbaar voor registratie door andere dan de oorspronkelijk domeinnaamhouder. Alleen de houder van de domeinnaam kan de domeinnaam uit quarantaine halen of iemand anders met toestemming van de houder. De SIDN stelt dat de vorige houder de mogelijkheid heeft om gedurende deze periode de domeinnaam nog op zijn gegevens te registreren.

Hoe kan ik mijn .nl domeinnaam uit quarantaine halen?
De procedure wordt door de registrar aangevraagd waar de domeinnaam aangevraagd wordt, zij treden als intermediair op naar de SIDN toe. Deze partij hoeft niet perse de registrar te zijn waar de domeinnaam voor de opheffing onder beheer is geweest.

SIDN controleert vervolgens of de aanvrager echt de houder geweest is. Als de gegevens correct zijn dan zal de SIDN de domeinnaam activeren en de laatst genoteerde houdergegevens weer in de whois vermelden. Voor deze handeling worden wel kosten berekend door de SIDN. Vraag dit vooraf altijd na bij de registrar.

Waarom kan ik een domeinnaam die in quarantaine staat wel via Argeweb bestellen?
Wij, net als veel andere providers, controleren of een domeinnaam in de root nameservers staat. Elke geregistreerde domeinnaam behoort hierin te staan. Een domeinnaam met de status quarantaine staat niet in de root nameservers, maar blijkt in praktijk (nog) niet beschikbaar te zijn. Het domein is feitelijk dus niet geregistreerd, maar bevindt zich in een overgangsfase.

Wij bieden onze klanten graag wel de mogelijkheid op tijd mee te dingen naar dergelijke vrijkomende domeinnamen. Argeweb zal haar uiterste best doen om de domeinnaam voor u te registreren zodra deze is vrijgekomen.

Wilt u hier meer informatie over neem dan contact op met onze service desk door te bellen naar 085-0218861 of per e-mail naar support@argeweb.nl


Een .nl domein registreren? Eerste jaar slechts 3,99
Check mijn domein