5 manieren om slim gebruik te maken van domeinnamen

Bij een domeinnaam denk je meestal aan een website. Dat klopt, maar bij één domeinnaam houdt het niet op. Een domeinnaam biedt meerdere mogelijkheden en toepassingen die je slim kunt benutten.

1. Professioneel e-mailadres
Een domeinnaam betekent niet dat je automatisch ook een website moet maken. Een domeinnaam kan ook puur voor e-mailadressen gebruikt worden. Dit is vooral handig voor je kleine bedrijfje die verder niet online actief is. Een gratis e-mail van bijvoorbeeld Hotmail komt toch niet altijd even professioneel en betrouwbaar over. Met slechts een kleine investering heb je al je eigen naam@jebedrijfsnaam.nl e-mailadressen. Bijkomend voordeel: ze zijn vaak ook nog makkelijker te onthouden voor je klanten.

2. Website
Een domeinnaam wordt natuurlijk vaak geregistreerd om een website te beginnen. Dit kan een persoonlijke site zijn, een hobby site of zakelijk. De domeinnaam die je kiest hangt vaak samen met het onderwerp van je site. Om een website te maken registreer je vaak een domeinnaam in combinatie met een hostingpakket waarop je de website kunt plaatsen.

Maar ook met gratis hosting van de internetprovider is het handig om een eigen domeinnaam te registreren. Bijvoorbeeld http://home.caiway.nl/~loginnaam is lastig te onthouden, maar hier kun je eenvoudig een domeinnaam aan koppelen zodat de site ook bereikbaar is via bijvoorbeeld www.checkmij.nl.

3. Domeinnaamaliassen
De meeste websites hebben meer dan één domeinnaam waarmee de website bereikt kan worden. Je wilt immers dat iedereen je site eenvoudig kan vinden. Ook wil je niet dat als iemand die op zoek is naar jou per ongeluk bij een concurrent terecht komt. Als bedrijf is het dan ook nuttig om naast jebedrijfsnaam.nl ook jebedrijfsnaam.com, jebedrijfsnaam.eu etc. te registreren.
Deze domeinnamen verwijzen dan naar het hoofddomein jebedrijfsnaam.nl, en worden domeinnaamaliassen genoemd. Het kan vervelend zijn als iemand anders op jebedrijfsnaam.com een site begint waar je als bedrijf niet mee geassocieerd wilt worden.

Domeinnamen zijn een relatief kleine investering. Als één van de extra domeinnamen maar één klant oplevert zijn de kosten van extra domeinnamen er vaak al weer uit.

4. Schrijfwijze en typefouten
Een domeinnaamalias hoeft niet je domeinnaam met een alternatieve extensie te zijn. Ook afwijkende schrijfwijzen zijn erg nuttig, want iedereen maakt spelfouten. Zo is argeweb.nl bijvoorbeeld ook te bereiken via arge-web.nl, archeweb.nl of echte typefouten als argweb.nl. Bezoekers zijn wat dat betreft vaak erg creatief zo blijkt.

Een liggend streepje in een domeinnaam wordt ook vaak vergeten. Toch wil je die soms gebruiken in je domeinnaam voor de leesbaarheid. Zo gebruikte de site experts-exchange.com vroeger het domein expertsexchange.com. Alleen laat dit domein zich ook als 3 losse woorden lezen met een heel andere betekenis. Blijkbaar vonden ze dit zo storend dat ze het domein niet eens als domeinnaamalias behouden hebben. In de meeste gevallen is het wel nuttig om domeinen zowel met als zonder liggend streepje te hebben voor je bezoekers.

Er zijn ook domeinkapers die inspelen op spelfouten bij bekende websites om zo bezoekers te onderscheppen die op zoek waren naar iets anders. Zo kocht iemand ooit domeinnamen uit Kameroen op (.cm), om zo typefouten naar .com domeinnamen door te sturen naar reclamesites. Maar ook typefouten als Googl.com in plaats van Google.com zijn veel waard. Dit soort misbruik wordt typosquatting genoemd.

5. Zoekmachines
Een goede domeinnaam kan een positieve invloed hebben op je positie in zoekmachines. Google geeft de bijvoorbeeld de voorkeur aan lokale extensies. Dus www.jeproduct.nl zal vaak beter scoren bij Google.nl dan jeproduct.com. Dus in Nederland heeft een .nl de voorkeur. Internationaal kun je voor elke specifieke land de lokale extensie nemen om in dat land hoger te kunnen komen in de zoekmachines. Voor het buitenland is alleen een .com dus niet automatisch de beste oplossing.

Daarnaast kijkt Google ook naar zoekwoorden in de domeinnaam. De kans groot erg groot dat je met voetbal.nl bovenaan staat in Google als iemand zoekt op het woord ‘voetbal’. Waarschijnlijk geldt dit ook voor je bedrijfsnaam. Zo niet, dan valt er nog wat te verbeteren aan de website.

Maar ook buiten je bedrijfsnaam valt er nog wat te winnen, want niet iedereen zal op je bedrijfsnaam zoeken. Je kunt als slijterij bijvoorbeeld ook rodewijn.nl registreren, met daarop een pagina met uitleg over rode wijnen. Zo kun je proberen mensen te bereiken die zoeken naar deze wijnen. Via deze pagina verwijs je potentiële klanten vervolgens door naar je eigen website. Op deze manier kun je buiten je bedrijfsnaam spelen met domeinnamen. Dit is natuurlijk versimpeld uitgelegd. Een goede positie in Google hangt samen met vele factoren die elkaar allemaal beïnvloeden.

Wees creatief!
Domeinnamen zijn dus op meerdere wijzen te gebruiken. Het verzinnen van een goede domeinnaam is dus belangrijk, maar het zal ook zeker lonen om meteen een stap verder te denken als het om verschillende domeinnamen gaat. Wees creatief! Domeinnamen heb je immers om online gevonden te worden.





Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *