Dit is waarom voor verschillende domeinextensies gekozen wordt

waarom kiezen voor verschillende domeinextensies

Elke dag zijn er honderden die online met hun idee aan de slag gaan. Of het nou voor een hobby is of voor het beginnen van een bedrijf, om je idee online tot leven te brengen heb je een domeinnaam nodig. Bij het registreren van een domeinnaam is er keuze uit veel verschillende extensies. SIDN heeft in samenwerking met Gfk marktonderzoek gedaan om inzicht te krijgen waarom voor bepaalde extensies gekozen wordt.

Doelen van een domeinnaam

Uit het onderzoek komt naar voren dat er een verschil zit in de doelen die domeinhouders hebben voor hun domeinnaam. De één vindt dat zijn domeinnaam vertrouwen moet uitstralen en de ander vindt het juist waardevoller als de domeinnaam gekoppeld is aan een specifiek land. Goede vindbaarheid en een makkelijk te onthouden domeinnaam blijken minder belangrijk, maar worden nog wel meegenomen in de keuze.

Tabel 1 | SIDN: Wat zoekt een houder in een domeinnaam?

Goede vindbaarheid11%
Makkelijk te onthouden13%
Uitstraling van mijn website naar mogelijke klanten15%
Wekt vertrouwen/betrouwbaarheid19%
Gekoppeld aan een specifiek land20%

Voorkeur voor landspecifieke extensies

Het valt op dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om een landspecifieke extensie te gebruiken voor hun domeinnaam als ze de grens over gaan. Dit komt door een verschuiving van vertrouwen bij consumenten in domeinextensies.

Waar een domein met een .com extensie eerder het vaakst de voorkeur had om buitenlandse aankopen op te doen, blijkt nu uit het onderzoek van SIDN dat landspecifieke extensies steeds vaker de voorkeur krijgen van consumenten. Deze extensies zijn dus vertrouwen aan het winnen en daardoor interessant om te registreren als je in het buitenland bezig bent met je onderneming.


Figuur 1 | SIDN: Waar zou u heen gaan om een vakantievilla in Frankrijk te boeken?

Hoe staan .nl en .com in de markt?

SIDN heeft onderzocht hoe de .nl en .com extensie in de markt staan. Een startende ondernemer die lokaal/regionaal werkt, geeft de voorkeur aan .nl in 92% van de gevallen. Ondernemers met internationale plannen geven de voorkeur aan .com, maar 72% daarvan zou overwegen de .nl erbij te nemen. Een combinatie van beiden is dus een vaak gebruikte en sterke propositie.

Ook hebben ze gekeken waar het keuzeverschil in zit. Waarbij men .nl ziet als betrouwbaar en veilig, staat .com voor bereik en status. Op de vraag “Welk van onderstaande bedrijven is volgens u het meest succesvol?” komt naar voren dat .com het meest geassocieerd wordt met ‘succes’.


Figuur 2 | SIDN: Welk van onderstaande bedrijven is volgens u het meest succesvol?

Wanneer je een domeinnaam gaat registreren, is het dus verstandig om de extensie te kiezen die het beste bij de situatie past. Vooral met het oog op groei is het belangrijk om meerdere extensies vast te leggen om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer bij Argeweb. Met zijn design en programmering vaardigheden optimaliseert hij website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.



Reacties zijn gesloten.