Analyticus zijn van je eigen website of webshop

Webdesign - 3 september 2019 - door Jelle Terwisscha van Scheltinga

analyticus van je eigen website of webshop

Je hebt tijd en geld geïnvesteerd in een website of webshop. Tevreden kijk je naar je online visitekaartje. De verkopen nemen toe en je omzet stijgt. Dit is het ideale scenario en veel ondernemers zijn hier content mee. Een ongewenst scenario is dat de verkopen – en dus ook de omzet – tegenvallen. Je vraagt je af wat het online surfgedrag van je bezoekers is, want met die informatie kan je de verkopen wellicht stimuleren.

Deze opvatting is helemaal waar: met bezoekersinformatie kan jij je website verbeteren en het gedrag van je bezoekers beïnvloeden. Dit kan vervolgens resulteren in meer omzet (of wat je conversiedoel ook is). Echter is dit niet alleen van toepassing wanneer de verkopen tegenvallen. Ook wanneer je denkt dat de website maximaal converteert, is de kans groot dat er ruimte voor optimalisatie is. In dit artikel laten we je kennismaken met het belang van online analyse. Laat de analyticus in je los en start met het verzamelen van belangrijke informatie.

Meten is weten: met behulp van Google Analytics kan je jezelf gegevens verschaffen waarmee je je website of webshop kan optimaliseren. We nemen een greep uit de beschikbare informatie. Allereerst: de sessies. Hiermee krijg je inzicht in hoeveel gebruikers jouw website hebben bezocht. Houdt er rekening mee dat het aantal sessies niet uniek is. Bezoekt dezelfde persoon twee keer op een dag de site, dan zijn dit twee sessies. Naast de bezoekersaantallen kun je ook meer informatie van het bezoek zien, zoals tijdstip en locatie. Hieruit kan bijvoorbeeld blijken dat het grootste deel van de bezoekers op een specifieke dag en tijd komen. Of uit welke plaats of welk land zij komen. Hierop kan jij je website afstemmen, zodat deze beter op de doelgroep aansluit.

Als we verder ‘inzoomen’ op de gebruikers, is het bouncepercentage een belangrijk gegeven. Hieruit kan worden opgemaakt hoe geïnteresseerd de bezoekers zijn in de website. Een bezoeker wordt als bounce gemarkeerd wanneer deze na het bezoeken van één pagina direct de website weer verlaat. Hoe lager het bouncepercentage is, des te hoger is het aantal bezoekers dat de website aandachtig gebruikt. Voor een website met één pagina is het bouncepercentage dus altijd honderd procent. Bij een site met meerdere pagina’s kan worden afgeleid of de bezoekers dieper in de site kruipen of niet. Wanneer het percentage te hoog is, kun je aanpassingen doorvoeren op de website, waarna je opnieuw gaat meten. Op deze manier kun je de website verder optimaliseren.

De vraag is dan wel: waar ga je de aanpassingen uitvoeren op de site? Hiervoor kunnen we kijken naar de gedragsgegevens. Het gedrag zegt wat de bezoeker uitvoert. De informatie die hier verkregen kan worden, is bijvoorbeeld het aantal unieke paginaweergaven, de gemiddelde tijd op de pagina en de in- en uitstappunten. Hiermee kun je inzicht krijgen in waar en hoelang – volgens het gedrag van de bezoeker – de meeste tijd gespendeerd wordt en of dit ook is wat jij wil. Je denkt misschien dat het instappunt altijd de homepagina is, maar niets is minder waar. Via de zoekresultaten van Google, maar ook door andere links van buitenaf kan iemand ook direct een onderliggende pagina van je site bezoeken. Deze links van buitenaf noemen we backlinks en zorgen tevens voor een hogere vindbaarheid in zoekmachines.

Je kunt via Google Analytics niet alleen de statistieken inzien, maar ook bepalen wat er gemeten moet worden. We raden bijvoorbeeld aan om conversiedoelen in te richten. Het is fijn om te weten waar je bezoekers vandaan komen en of zij doen wat jij hoopt. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van een bedankpagina na het aanvragen van een offerte. Via Google Analytics kun je doelen instellen, die inzicht geven in het bereiken van de gewenste conversie. De website geeft een signaal aan jouw statistiekenoverzicht wanneer het doel behaald is – in dit geval dus wanneer iemand de offerte heeft aangevraagd. Vervolgens kun je bij deze conversie bijvoorbeeld zien waar de bezoeker vandaan komt of via welk apparaat de bezoeker deze conversie heeft voltooid: met een mobiele telefoon, tablet of laptop/PC.

Vandaag de dag blijkt dat steeds meer gebruikers mobiel aanwezig zijn. Dit geldt niet alleen voor particuliere, maar ook voor zakelijke gebruikers. Het kan je dus alleen maar ten goede komen om het design responsive te maken. Dit houdt in dat de layout van de website zich automatisch aanpast en optimaliseert op basis van het toestel waar deze op getoond wordt. Argeweb Design Service kan jou hierbij helpen. We geven een vrijblijvend advies voor verbeterpunten en bieden de mogelijkheid om een moderne inrichting te maken, zodat de website op elk gangbaar apparaat goed te zien en te gebruiken is.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Met zijn design capaciteiten optimaliseert hij de website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.





Reacties zijn gesloten.