Argeweb Academy les 12 – Facebook bedrijfspagina aanmaken

Hi!

Daar zijn we weer. Welkom bij les 12 van Argeweb Academy. In deze les gaan wij het hebben over Facebook. Eén van de belangrijkste sociale media kanalen van dit moment. Misschien heb je al een persoonlijk Facebook profiel, maar wist je dat je Facebook ook heel goed kan inzetten voor je bedrijf of blog? Tevens heeft Facebook verschillende voordelen die wij je graag willen vertellen. Voel je uiteraard niet verplicht om een Facebook account aan te maken, maar laat je vooral verrassen door de voordelen en maak dan je keuze :-).

De voordelen van Facebook

Persoonlijk contact

Sociale media kost uiteraard tijd, maar het levert je vaak ook waardevolle contactmomenten met je doelgroep op.  Daarbij kan je goed kijken wat je doelgroep interessant vindt op basis van het aantal likes of keren dat een bericht wordt gedeeld. Het persoonlijke contact is natuurlijk heel leuk en één van de grootste voordelen van social media.

Naamsbekendheid vergroten

Een ander voordeel van Facebook is dat je vrij eenvoudig de naamsbekendheid van je bedrijf of blog kan vergroten. Heb je je bedrijfspagina eenmaal aangemaakt, dan kan je je vrienden uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Zij kunnen vervolgens ook vrienden uitnodigen om jouw pagina leuk te vinden. Tevens kunnen de vrienden van jouw vriend zien dat hij jouw pagina leuk vindt. Super handig, want zo verschijn je in verschillende tijdlijnen en dat kan uiteraard nieuwe likes opleveren, of in ieder geval al een eerste kennismaking met jouw bedrijf.

Meer websitebezoekers

Op Facebook kan je heel eenvoudig een link naar jouw website delen. Misschien heb je een leuke nieuwe blog geschreven die je graag onder de aandacht brengt , heb je een nieuw artikel in je webshop wat mensen echt moeten gaan kopen of organiseer je een evenement waar mensen zich voor in kunnen schrijven via jouw website. Link hiernaar met een leuke Facebookpost en je krijgt meer bezoekers op je website!

Bedrijfspagina promoten

Het is ook mogelijk om je bedrijfspagina te promoten. Hier moet je dan een X bedrag voor betalen.  Je kiest dan bij welke doelgroep je je pagina wilt promoten en je stelt je budget in. Vervolgens wordt jouw bedrijfspagina dan onder de aandacht gebracht bij de door jou geselecteerde doelgroep.

Hoger in de Google ranking

Als je met bepaalde regelmaat goede posts plaatst, die veel worden gelezen en waar veel op wordt geklikt, dan zal dat op de langere termijn een rol gaan spelen in het beter gevonden worden in Google met jouw website. Het is dus nuttig om gebruik te maken van social media kanalen.

Wij hebben je de voordelen uitgelegd, dus nu: tijd om aan de slag te gaan! Allereerst leggen wij je stap voor stap uit hoe je een Facebookpagina aan kunt maken voor je eigen bedrijf of blog, daarna bespreken wij een aantal vragen die ertoe leiden dat je goed weet hoe je jezelf op Facebook wilt laten zien en hoe je op je klanten gaat reageren.

Stappenplan voor het aanmaken van een Facebook account

1. Heb je al een Facebook account? Zo ja, dan kan je de volgende stappen overslaan, zo nee, dan is het allereerst belangrijk een Facebook account aan te maken.
Ga naar https://www.facebook.com. Hier vind je direct een overzicht waar je je kan inschrijven.

Screenshot aanmaken Facebook profiel

Vul in deze afbeelding al je gegevens in die gevraagd worden. Hiermee registreer je je account. Vervolgens wijst het voor zich wat je nog meer kan invullen om je Facebook profiel compleet te maken. Sowieso is het leuk om zelf een Facebook account te hebben. Je kan vrienden uitnodigen en weer in contact komen met mensen waar je lang geleden mee in de klas hebt gezeten of vroeger mee hebt gewerkt.
Nadat je dit account aan hebt gemaakt, ga je aan de slag met het aanmaken van de Facebookpagina van je bedrijf of blog.
Klink in de menubalk van Facebook op je eigen naam. Je komt nu op jouw eigen Facebook profiel. Bovenin heb je de blauwe menubalk, hierin klik je op het volgende icoontje:

Menubalk Facebook
Menubalk Facebook

Er verschijnt een menu en hierin klik je op ‘Pagina maken’.

Pagina aanmaken menubalk

Je komt dan in het volgende menu terecht:

Keuzemenu pagina Facebook
Zoals je ziet kan je uit verschillende opties kiezen. Kies hier de optie die het beste bij jou past. In dit voorbeeld kiezen wij voor ‘Bedrijf, organisatie of instelling’.
Als je daarop klikt verschijnt het volgende in beeld:

Bedrijfsinformatie toevoegen Facebook account
Kies vervolgens de categorie waar jouw bedrijf of blog onder valt en vul je blog- of bedrijfsnaam in. Wanneer je dit hebt gedaan klik je op de button ‘Aan de slag’.
Je komt dan in het volgende overzicht:

Bedrijfsinformatie en website link

De stappen die je hierin moet doorlopen zijn als volgt:
1. Vertel in een paar regels waar je pagina over gaat.
2. Vul de link van je website of blog in
3. Voer je Facebook-webadres toe zodat je deze pagina ook makkelijk kan doorgeven aan anderen. Het kan zijn dat deze al bezet is. Indien dit het geval is, geeft Facebook hiervan een melding. Het is belangrijk dat je dan een ander webadres verzint.
Indien je dit hebt gedaan, klik je op ‘Informatie opslaan’ en ga je naar de volgende stap.

Je komt dan op het punt dat je een profielfoto toe moet voegen.

Profielfoto uploaden Facebook pagina

Je kunt hier uit twee opties kiezen. Of uploaden vanaf je computer of vanaf een website importeren. Als je voor de laatste optie kiest, kan je de URL van je website invoegen en haalt Facebook automatisch de afbeeldingen van je website af. Een heel handige optie, zodat je overal consistent dezelfde afbeeldingen gebruikt.
Als je van deze optie gebruikmaakt, laat Facebook de afbeeldingen die hij op je website kan vinden aan je zien. Je kan dan aangeven of je de foto wilt gebruiken of niet.
Heb je juiste profielfoto gevonden? Klik dan op ‘Foto Opslaan’.
Je komt dan in de volgende stap, je pagina toevoegen aan je ‘Favorieten’.

Facebookpagina toevoegen aan favorieten

Hier kan je ervoor kiezen om je pagina aan je favorieten toe te voegen. Dit is heel handig als je je pagina snel wil opzoeken wanneer je op je eigen Facebook profiel actief bent. Indien je dit graag wilt, klik je op ‘Toevoegen aan Favorieten’. Vervolgens ga je naar de laatste stap.

Voorkeursdoelgroep Facebook pagina

Hier kan je aangeven hoe jouw doelgroep eruitziet. Facebook gaat er dan voor zorgen dat mensen die binnen jouw doelgroep vallen, jouw Facebook pagina sneller zullen zien.
Bij de optie ‘Locaties’ kun je verschillende landen, provincies, steden etc. toevoegen. Als je bijvoorbeeld in Drenthe veel mensen wilt bereiken, maar ook in Amsterdam, dan kan je deze beide opties toevoegen. Dat doe je via dit icoontje:

Doelgroep segmenteren op land, plaats of provincie

Hier vul je dan bijvoorbeeld ‘Amsterdam’ in en zo voeg je de gewenste provincies en steden toe aan je voorkeursdoelgroep.
Kies vervolgens ook de leeftijd van je doelgroep, het geslacht en blader ook tussen de verschillende interesse suggesties die worden gegeven. Je kiest hier bijvoorbeeld uit type films , boeken, spelletjes, muzieksmaak etc.
Indien je deze stap ook helemaal hebt doorlopen, klik je op ‘Opslaan’. Je hebt nu je bedrijfspagina aangemaakt. Facebook geeft (als het goed is) automatisch een korte rondleiding door jouw bedrijfspagina.
Nu is het tijd om de puntjes op de i te zetten. Je kan bij ‘Info’ je contactgegevens toevoegen. Misschien is het ook leuk om je eerste post te plaatsen. Misschien heb je ook nog wel een mooie foto die je als omslagfoto wilt gebruiken, dan ziet je pagina er nog mooier uit.

Stappenplan voor het plaatsen van berichten

We hebben je net uitgelegd hoe je een Facebook account aan kunt maken voor jouw bedrijf of blog. Dit is eigenlijk stap 1. Stap 2 is uiteraard het posten van berichten, het toevoegen van afbeeldingen of video’s en het contact met je klant. Om je hierin een beetje op weg te helpen, hebben we onderstaand een aantal stappen neergezet waar je even goed over na kan denken, alvorens je berichten gaat plaatsen en gaat reageren op jouw klanten. (we zeggen voor het gemak even klanten, maar het kunnen natuurlijk net zo goed de lezers van je blog zijn).
Laten we de stappen even samen doorlopen.

Stap 1. Jouw bedrijf of blog.

De eerste stap is goed nadenken over jezelf. Bepaal hoe je jezelf online wilt laten zien. Wie ben je en wat ga ja vertellen? Laat je jezelf als expert zien of wil je juist graag interactie met je klant? Wat is typisch jij/jouw bedrijf?

Stap 2: Bepaal je doel.

Als je weet wat je wilt vertellen en wilt uitstralen dan bepaal je je doel. Wat wil je gaan bereiken met je Facebook account? Het is handig om dit voor jezelf in twee korte zinnen op te schrijven. Je kan hierbij dus denken aan meer omzet genereren, meer lezers naar je blog, of juist interactie met je doelgroep.

Stap 3: Formuleer je boodschap.

Nu je weet hoe je jezelf wilt laten zien en wat je wilt bereiken met je Facebook account, kan je je boodschap formuleren. De meest effectieve boodschap formuleer je in één zin. Deze ene zin vertelt direct alles van jou.

Stap 4: Verdiep je in je doelgroep.

Bepaal en denk na over je doelgroep. Stel jezelf de vragen: wie is mijn klant? Wat willen zij horen? Als je dat constant in je achterhoofd houdt, kan je daar rekening mee houden in je boodschap. Je kan hiervoor een ijkpersoon in gedachten nemen. Een ijkpersoon is een omschrijving van iemand uit jouw doelgroep. Je hebt bijvoorbeeld als doelgroep: accountants. De dienst die je levert is gericht op accountants tussen de 25-55 jaar. Op basis hiervan kan je een ijkpersoon gaan schrijven.

Wat is dan precies een ijkpersoon? Dat is iemand die je in gedachten neemt en die het prototype vormt van jouw doelgroep. Je kan deze persoon helemaal zelf verzinnen op basis van de gegevens die je van je doelgroep hebt. Je gaat bedenken hoe deze persoon heet, wat zijn leeftijd is, zijn gezinssituatie, zijn hobby’s, etc. zoek eventueel op internet naar een type persoon die je in je hoofd hebt.

Een voorbeeld van een ijkpersoon.

Matthias is accountant. Hij is 34 jaar, getrouwd en heeft drie kinderen. Hij werkt sinds vier jaar bij een accountantskantoor in den Haag. In zijn vrije tijd gaat hij graag op stap met zijn vrouw en kinderen en hij is twee avonden in de week in de sportschool te vinden. Ook houdt hij van gezellige avonden met vrienden en gaat hij naar voetbalwedstrijden. Door zijn drukke fulltime baan gaat hij ook met bepaalde regelmaat met het gezin op vakantie naar een vakantiepark in Nederland en in de zomervakantie naar een warm land, om daarna weer helemaal opgeladen aan het werk te gaan.

Stap 5: Bepaal wat en hoe vaak je iets post.

Naar aanleiding van wat jij wilt uitstralen online en het erachter komen wat jouw doelgroep graag wilt horen, kan je de berichten gaan schrijven. Het mooie aan Facebook is dat je goed kan bekijken wat klanten van jouw berichten vinden, aan de hand van de likes en reacties kan je meten welke berichten wel en welke berichten niet goed aanslaan. Hier kan je uiteraard een beetje mee experimenteren. Het is belangrijk dat je ook zelf goed nadenkt wat de doelgroep van jou verwacht en dat je hier met jouw berichten op inspeelt. Bepaal ook voor jezelf hoe vaak je iets wilt posten op Facebook. Dit zorgt tevens voor een stok achter de deur om berichten met bepaalde regelmaat te plaatsen.

Tip! Je kan gemakkelijk Facebook berichten inplannen. Wij leggen het even kort uit:
1. Ga naar je Facebook pagina
2. Schrijf je bericht zoals je dat altijd doet.
3. Naast het knopje ‘Publiceren’ zie je een icoontje staan. Klik hierop.

Berichten publiceren Facebook
4. Er verschijnen drie opties, kies voor de optie ‘Plannen’.


Berichten inplannen Facebook

5. Je ziet een nieuw scherm. Kies hier de datum en het tijdstip waarop je wilt dat jouw bericht geplaatst wordt.

Publicatiedatum bericht Facebook
6. Als laatste klik je op ‘plannen’ en je bericht is op dat moment ingepland.

Heel handig dus als je weet dat je het druk gaat krijgen of op vakantie gaat.

Stap 6: Interactie met de klant.

Het is handig om voor jezelf na te denken hoe je gaat reageren wanneer klanten op jouw berichten reageren of een vraag stellen via een privé bericht. Denk alvast aan het volgende: Ga je de klant met ‘u’ of met ‘jij’ aanspreken? Hoe snel wil je reageren als je een vraagt hebt gekregen via een privé bericht? Als je snel op berichten reageert, kan je namelijk een icoontje krijgen op Facebook wat laat zien dat je binnen een paar minuten reageert. Hierdoor ben je zeer ontvankelijk voor berichten en dat kan voor klanten heel prettig zijn.
Het is bij een vraag altijd belangrijk om te achterhalen waarom de klant de vraag stelt en hoe je de klant het beste verder kan helpen. Een persoonlijke ‘note’ hierin is bijna een vereiste. Toch kan het soms werken om standaard berichten in te stellen, dit kan als je vaak dezelfde vraag krijgt of als je de klant wilt laten weten er later die dag op terug te komen.

Heb je er al zin in om aan de slag te gaan met je Facebook pagina? Wij hopen dat we je voor nu alvast goed op weg hebben geholpen. En je weet het: als je vragen hebt, bel ons op 085-0218861 of mail support@argeweb.nl.

Tot de volgende les!





Reacties zijn gesloten.