Hoe kies je een goede domeinnaam?

De keuze voor een domeinnaam is al moeilijk genoeg. En dan heb je ook nog eens de keuze uit honderden variaties, waarvan de .nl-, .com- en .eu-domeinnamen ongetwijfeld de meest populaire zijn. Ik heb de variaties onlangs (november 2011) op een rij gezet en kwam op ruim 540 verschillende mogelijkheden uit. De prijzen lopen uiteen van een paar euro per jaar voor een .nl-domeinnaam tot een paar duizend euro voor de .na-domeinnaam, de nationale domeinnaam van Namibië.

Top Level Domain

In vaktaal noemen we een extensie, zoals .nl, een Top Level Domain (TLD). Dit is het hoogste niveau waarop een domeinnaam geregistreerd kan worden. De belangrijkste soorten Top Level Domains zijn de ‘generic Top Level Domain’ (gTLD) en de ‘country code Top Level Domain’ (ccTLD).

Voorbeelden van gTLD’s zijn de .com-, .net- en .org-domeinnaam. De .com is bedoeld voor commerciële websites, de .net is voor netwerken en de .org voor non-profit organisaties. Elk land krijgt ook zijn eigen TLD toebedeeld door de Amerikaanse overkoepelende organisatie ICANN. Dit noemen we een ccTLD. Het bekendste voorbeeld hiervan is de .nl-domeinnaam die is bedoeld voor Nederlandse websites. Een ccTLD bestaat altijd uit twee letters.

Niet alle landen geven een Top Level Domain uit. Zo geeft het Verenigd Koninkrijk aan bedrijven niet de .uk-, maar de .co.uk-domeinnaam uit. De .co.uk is een zogenaamd Second Level Domain (SLD).

Domeinnaam kiezen

De keuze voor de juiste extensie is van veel factoren afhankelijk. Als het een zakelijke website betreft, dan is de .nl-domeinnaam de beste keuze om de Nederlandse markt te bestormen. Als je wat ambitieuzer bent, en de wereldmarkt wil veroveren, dan is de .com-domeinnaam een betere keuze.

In dat geval kun je er natuurlijk ook voor kiezen om de domeinnamen met de extensies van alle landen te registreren. Dat is echter een zeer grote investering. In Nederland zijn de .nl-, de .com- en de .eu-domeinnaam het meest populair. Het is dan ook aan te raden om deze drie varianten wel vast te leggen. Registreer deze drie domeinnamen in dat geval ook tegelijk. Er zijn namelijk veel kapers op de kust. Als je bijvoorbeeld alleen de .nl-domeinnaam registreert, dan kan het zijn dat een partij de .com-variant registreert en je benadert om deze tegen woekerprijzen over te nemen. Dit kun je eenvoudig voor zijn door de drie belangrijkste domeinnamen tegelijk te registreren.

Vindbaarheid in zoekmachines

De vindbaarheid in zoekmachines is ook een belangrijke factor voor de keuze van je domeinnaam. De Nederlandse versie van Google waardeert .nl-domeinnamen met  een Nederlandse website beter dan .com-domeinnamen. Als je op Google.nl zoekt op “Sony” dan vind je als eerste sony.nl en pas later sony.com.

Verder heeft het ook nut om de belangrijkste zoekwoorden in de domeinnaam op te nemen. Het is uiteraard niet handig om alle belangrijke zoekwoorden in één domeinnaam te proppen. Het is beter om goede korte combinaties te bedenken en deze als domeinnaam registreren. Dit werkt echter alleen goed als er op de betreffende  website in de tekst ook dezelfde termen terugkomen. Dat betekent dat er op elke domeinnaam een eigen website geplaatst moet worden. In de zoekmachine optimalisatiebranche worden dit landingspagina’s genoemd.

Controleer je keuze nogmaals…

Controleer de domeinnaam voor de zekerheid nogmaals voordat je hem registreert. Check of hij geen vreemde dubbele betekenis heeft, zodra alles aan elkaar is geschreven.





Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *