Internet gebruiken als een sales platform

Webdesign - 8 juli 2019 - door Jelle Terwisscha van Scheltinga

Veel bedrijven zijn al overstag gegaan: je producten online aanbieden via een eigen webshop. Betekent dit dat jij de boot gemist hebt? Zeker niet. Het opzetten van een online webwinkel is geen trend. De reden wordt in de volgende blog aan het licht gebracht.

De cijfers liegen er niet om. Volgens het CBS waren er in 2018 meer dan 11,5 miljoen unieke online shoppers. Verwacht wordt dat dit aantal in 2019 weer groeit. Deze groei biedt wellicht kansen voor jouw onderneming. De gedachte dat de prijs dusdanig hoog is dat uitsluitend grote firma’s een webshop kunnen betalen is niet meer van deze tijd. Voor het MKB en zelfs ZZP’ers zijn er gespecialiseerde website bouwers die de kosten weten te beperken. Dit maakt het voor een grotere groep aantrekkelijk. Waarschijnlijk denk je nu aan een minimalistische website oplevering. Niets is minder waar, de prioriteit blijft kwaliteit!

We blijven sceptisch en daarom is ook onderzocht wat de keerzijde van het online bestaan met zich meebrengt. Het opzetten van een webshop is namelijk niet alleen rozengeur en maneschijn. Zo gaat er veel tijd zitten in onderhoud en het up-to-date houden van je assortiment. Deze taken zijn wel te automatiseren maar dit zal waarschijnlijk pas in een later stadium zijn. Uiteindelijk wil je natuurlijk eerst weten of je product aanslaat op de markt voordat je grote investeringen doet. Dit geldt niet voor elke onderneming, doe dus een goed onderzoek. Ben jij een unieke leverancier, of niet? Check of jij je kunt onderscheiden tussen de andere aanbieders.

Extra verkoopkanaal

Om te zeggen dat de deuren van de fysieke winkels moeten sluiten is wat overdreven. Wel beperk je je in jouw eigen doelgroep wanneer je geen webshop hebt. Er is namelijk een extra verkoopoptie waar vanuit de hele wereld bij jou besteld kan worden. De afstand speelt dus geen rol in de aankoop. Verkoop jij een product waarvan je weet dat er in een bepaald gebied de juiste afzetmarkt zit, dan vallen ook hier kansen te benutten. Een online marketingcampagne gericht op een specifieke locatie trekt die klanten naar de site. Vervolgens kunnen online orders geplaatst worden. Een bijkomend voordeel, je bent nu 24/7 open. Het tijdstip van de bestelling maakt daardoor voor de klant niet uit.

Naast de schaalvoordelen maakt de webshop het mogelijk om data van de klanten en over de website te verzamelen. Er zijn verschillende tools die het mogelijk maken om te blijven optimaliseren. Denk hierbij aan je online vindbaarheid in zoekmachines. Maar ook het verzamelen van koopgedrag gegevens waarmee je je site nog beter kan laten aansluiten op de behoefte van de klant. Het monitoren van het koopgedrag geeft nieuwe inzichten in bijvoorbeeld de efficiëntie. Navigeert de website wel goed genoeg? Bij welke pagina haakt de klant af? Antwoorden op deze vragen kunnen dan verkregen worden.

Deze voordelen, en nog vele anderen, geven de meerwaarde van een webshop. Belangrijk bij de ontwikkeling van je website is dat je kiest voor een ervaren web expert. Deze beschikt namelijk over de juiste kennis om een site commercieel in te richten. In contact komen met een web expert? Ga naar Argeweb Design Service om je vrijblijvend te laten adviseren.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer bij Argeweb. Met zijn design en programmering vaardigheden optimaliseert hij website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.





Reacties zijn gesloten.