Je Google Ranking Verbeteren met Passages

google ranking verbeteren met passages

Google heeft onlangs een nieuwe technologie toegevoegd aan de zoekmachine. Hiermee kunnen niet alleen complete webpagina’s geïndexeerd worden, maar ook individuele passages op een pagina.

Specifieke zoekopdrachten in Google zijn moeilijk om goed te beantwoorden, omdat de enkele zinnen die de vraag beantwoorden vaak diep in een pagina verborgen zitten tussen alle informatie.

Google kan met de nieuwe technologie de relevantie van informatie op een pagina beter begrijpen. Dit stelt ze in staat om de juiste informatie nauwkeuriger te vinden. Dit principe gebruikt Google tegenwoordig om een vraag direct bovenaan de zoekresultaten te beantwoorden. Deze resultaten noemen ze passages.

Google weet nu dat de passage (Rechts) veel relevanter is voor een specifieke zoekopdracht dan een bredere pagina over dat onderwerp (Links).

voorbeeld google passage ranking

Deze wijziging betekent niet dat afzonderlijke passages onafhankelijk van pagina’s worden geïndexeerd. Google indexeert nog steeds hele pagina’s voor de ranking, maar kunnen nu ook passages van pagina’s als een extra ranking mogelijkheid gebruiken.

Passages zullen volgens Google terugkomen in 7 procent van alle zoekopdrachten, wat een aanzienlijke hoeveelheid is. Dit betekent dat er volop kansen liggen om hierop in te spelen.

Hoe kan je optimaliseren voor passage ranking?

Dat Google individuele passages beter kan begrijpen, betekent dat het belangrijk is om de structuur van je pagina te optimaliseren.

Hoe makkelijker de informatie op je pagina te scannen is, des te makkelijker het voor Google is om de juiste informatie te vinden voor een specifieke zoekopdracht.

Dit betekent dat content moet worden opgedeeld in duidelijke secties, waarbij elke sectie over een deelonderwerp gaat. Bij elke sectie moet er gebruik gemaakt worden van een H2 of H3 kop. Op die manier kan Google de informatie onder de koppen beschouwen als passage.

content opdelen in secties voor google passages

Zoekwoordenanalyse voor betere content

Je kan natuurlijk je huidige content opdelen in secties, super tevreden zijn met de nieuwe look van je pagina en denken dat je klaar bent.

Er is echter nog een stap die je kan uitvoeren om een grotere kans te hebben om te ranken voor passages. Dat is namelijk een zoekwoordenanalyse.

Als je met een tool zoals Ahrefs gaat onderzoeken wat de exacte zoekopdrachten zijn die vaak ingetypt worden door Google gebruikers voor jouw product/dienst, kan je de content op je pagina daarop afstemmen.

Hoe dichter de content op je pagina aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker, des te groter de kans dat Google jouw content gebruikt voor de passage.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer bij Argeweb. Met zijn design en programmering vaardigheden optimaliseert hij website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.



Reacties zijn gesloten.