Vier tips voor het verhogen van je klanttevredenheid

Geplaatst op door Eline Verhoeven

klanttevredenheid verhogen

 

Er worden tegenwoordig directeuren aangenomen die zich met klanttevredenheid bezighouden, er worden trainingen gegeven die je helpen om de klantreis in kaart te brengen, er wordt interactie verwacht met je doelgroep middels sociale media. Kortom: de klant is ‘hot’ en belangrijker dan ooit. Iedereen is (of wordt) zich meer bewust van de tevreden klant. Onze klantspecialist, Manon, heeft zich hier het afgelopen jaar ook mee bezig gehouden en geeft jou vanuit haar eigen ervaring graag tips over het verhogen van je klanttevredenheid.

“Klanttevredenheid heeft mijn passie. Wat voor ons als iets simpels lijkt, is voor de klant heel groot. Klanten die blij worden, daar word ik blij van. Daarom geef ik je graag wat tips, zodat je ook kan delen in de vreugde van het verhogen van de klanttevredenheid!”, aldus Manon.

Tip 1: Bel je klanten op

Persoonlijk contact met je klanten is erg belangrijk. Daarom hebben we bij Argeweb een speciaal team samengesteld dat zich puur richt op het bellen van klanten om te vragen of alles naar wens is. Hierdoor hebben wij duizenden klanten kunnen spreken en daarvan is ruim 93% tevreden over Argeweb. Een resultaat waar wij echt heel trots op zijn.

Het opstellen van een team of aannemen van medewerkers kost natuurlijk geld. Maar je kan jouw klanten ook bereiken als je ze zelf belt en dat kost je niks (behalve de uren en de tijd die je personeel of jijzelf erin steekt). Spreek met jezelf af dat je iedere dag één klant belt of je collega’s per persoon één klant laat bellen. Je hoeft echt geen belscript te hebben. Je belt de klant op en vraagt of alles naar wens is, of er nog vragen zijn en wat je als bedrijf kan verbeteren. Een ‘natuurlijk’ gesprek zonder te verkopen. Je verrast de klant als je dit doet en oprecht geïnteresseerd bent in wat je kan verbeteren.

Vraag de klant vooral ook wat je goed doet. Dit motiveert medewerkers en stimuleert om vooral door te gaan met de goede dingen die je doet.

Tip 2: Stuur een kaartje

De afgelopen maanden zijn er honderden kaartjes verzonden naar onze klanten. Van verjaardag felicitaties tot aan het melden dat de nieuwe dienst is geactiveerd, sterkte wensen in een moeilijke tijd tot aan het feliciteren met de geboorte van een kindje. Klanten vertellen soms tussen neus en lippen door (of juist met het doel van hun domeinnaam), wat er in hun omgaat. Daar kan je zo goed op inspelen met het sturen van een kaartje. Als je het toch weet, waarom zou je er dan niks mee doen?

Tip 3: Geef een cadeautje

Het kost je misschien 10-20 euro en je maakt een klant er super blij mee. Hij of zij verwacht dit helemaal niet! Wij hebben een maandelijks budget wat medewerkers uit mogen geven aan klanten. Het komt regelmatig voor dat we horen dat een klant een eerste kindje verwacht, met een nieuwe baan gaat starten of van een bepaalde hobby of lekkernij houdt. Een collega verzint dan een creatief idee wat besproken wordt met de afdeling. Als iedereen het ermee eens is, wordt dit cadeau naar de klant verzonden. Dit wordt echt gewaardeerd. Het is voor ons heel simpel en voor de klant heel groot.

Tip 4: Beloon en activeer je personeel

Manon vindt het het allermooist dat het hele team gemotiveerd is om klanten extreem goed te helpen. “Door hun inzet hebben we een heleboel mooie successen behaald, zoals een hoge NPS score en hoge score uit de servicecalls.” Medewerkers van Argeweb worden gemotiveerd om klanten actief om een beoordeling van de kwaliteit van hun antwoorden te vragen. De klant geeft dan met behulp van een 5-5-5 score de kwaliteit, inhoud en snelheid van het antwoord aan. Bij een hoge score wordt er geld gespaard waar de afdelingen op een gegeven moment iets leuks mee gaan doen.

Kortom: het verhogen van de klanttevredenheid kan snel en eenvoudig gerealiseerd worden met een paar kleine acties.

Zet hem op!




Reacties zijn gesloten.