Zoekintentie optimalisatie toepassen om beter te scoren in Google

Zoekintentie is de afgelopen jaren een enorm onderwerp geweest in de SEO wereld. En niet voor niets: inhoud die niet overeenkomt met de zoekintentie, komt simpelweg niet hoog in de rankings te staan. Bovendien wordt Google steeds beter in het geven van de exacte zoekresultaten die gebruikers zoeken, dus het maken van inhoud die met de zoekintentie overeenkomt is een must voor SEO.

Elk zoekwoord heeft een bepaalde bedoeling. Misschien is het om iets op te zoeken, iets te kopen of product A te vergelijken met product B. Hoe beter de inhoud van je pagina overeenkomt met de zoekintentie, des te beter deze zal scoren. Je eerste stap is dus om de zoekintentie van het zoekwoord waar je op wil ranken te achterhalen.

De zoekintentie van een zoekwoord achterhalen

Voor de meeste zoekwoorden zullen de zoekresultaten je alles vertellen wat je moet weten over de zoekintentie van dat zoekwoord. Neem bijvoorbeeld een trefwoord als proteïne poeder. Iemand die op die term zoekt, wil misschien wat proteïne kopen of er meer over weten. Volgens de eerste resultaten van Google voor dat zoekwoord, zijn de meeste mensen van plan om te kopen:

Aan de slag voor zoekintentie optimalisatie

Als je de zoekintentie hebt geïdentificeerd van een zoekwoord, kan je aan de slag om content te maken die bij die zoekintentie past. Daarmee is de kans groter dat je pagina beter gaat ranken, omdat je precies geeft wat gebruikers zoeken.

Zoekintentie-optimalisatie is overigens niet alleen voor nieuwe inhoud. Je kan oudere pagina’s of berichten aanpassen om het beter te laten passen bij de huidige zoekintentie.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer bij Argeweb. Met zijn design en programmering vaardigheden optimaliseert hij website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.



Reacties zijn gesloten.