19 optimalisatie tips voor je website

SEO - 19 maart 2019 - door Jelle Terwisscha van Scheltinga

Website optimalisatie tips

We geven 19 website optimalisatie tips om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw website beter begrijpen en beter laten ranken.

1. Meta- title en description

Zorg dat de meta_title en meta_description van elke pagina ingevuld zijn. Dit zijn belangrijke onderdelen die zoekmachines aangeven waar een pagina over gaat. De meta_title wordt als kop gebruikt in het zoekmachine resultaat. Deze tekst mag niet langer zijn dan 70 tekens. De meta_description is een langere uitleg over de pagina en staat in het zoekmachine resultaat onder de kop en URL. Deze tekst mag maximaal 156 tekens lang zijn. Vergeet niet om het zoekwoord te gebruiken in de teksten.

2. H1 en H2 tags

Gebruik een <h1> tag en plaats hierin het zoekwoord waar je op gevonden wil worden vooraan. De <h1> tag is één van de belangrijkste onderdelen van een pagina om een zoekmachine aan te geven waar de pagina over gaat. Laat het zoekwoord ook minstens één keer terugkomen in een <h2> tag. Deze heeft ook waarde voor zoekmachines om het onderwerp van de pagina te bepalen.

3. Zoekwoord gebruiken

Gebruik het zoekwoord waar je op gevonden wil worden minimaal een aantal keer op je pagina. Zo weten zoekmachines beter waar de pagina over gaat. Het zoekwoord 50x op de pagina zetten heeft geen nut, dat komt namelijk spammy over voor een zoekmachine. Hiervoor zou je pagina afgestraft kunnen worden wat resulteert in een lagere ranking.

4. URL structuur

Zorg voor een goede URL structuur die kort en duidelijk is. Dit helpt bezoekers om sneller te vinden waar ze naar op zoek zijn.

5. Alt tekst

Bij het gebruik van afbeeldingen moet je de alt tekst opgeven. Deze wordt gelezen door zoekmachines om te bepalen waar de afbeelding over gaat. Geef dus in 3 tot 5 woorden aan waar de afbeelding over gaat.

6. Afbeeldingsgrootte

Zorg dat je afbeeldingen een zo klein mogelijke bestandsgrootte hebben. Hele grote bestanden hebben invloed op de laadtijd van je website.

7. Unieke content

Voorkom het kopiëren van hele teksten van andere websites bij het schrijven van jouw content. Zoekmachines herkennen namelijk de gekopieerde tekst en zien dat de website waar jij het van gekopieerd hebt als eerst was. Hierdoor krijg jij als het ware minpunten. Eigen unieke content is daarom essentieel voor een goede ranking in zoekmachines.

8. Alinea’s

Gebruik alinea’s en koppen om je content structuur te geven. Licht per alinea één gedachte toe en gebruik 5 tot 7 zinnen met maximaal 15 woorden per regel. Zo creëer je een goede leesbaarheid van je content.

9. Call-to-action

Wanneer je wil dat de bezoeker iets gaat uitvoeren op een gedeelte van je pagina, moet je een call-to-action (CTA) gebruiken. Dit wordt vaak gedaan door middel van een grote knop in een felle kleur die opvalt met een korte tekst erin die aangeeft wat de knop doet, zoals ‘lees meer’ of ‘nu kopen’.

10. Contactgegevens

Is jouw business afhankelijk van aanvragen? Plaats dan een duidelijke link op je website naar je contactformulier, e-mailadres en telefoonnummer waar de bezoeker met één klik terecht komt.

11. Input type

Bij het gebruik van formulieren moet de <input> type geoptimaliseerd zijn voor het invulveld. Bij het invulveld telefoonnummer hoort type=”number” en bij e-mailadres hoort type=”email”. Dit zorgt er onder andere voor dat de bezoeker op een smartphone/tablet direct het juiste toetsenbord te zien krijgt en snel het formulier kan invullen.

12. E-mailadressen verzamelen

Wil je e-mailadressen verzamelen? Maak dan een grote en duidelijke CTA waarin je de bezoeker iets aanbied, bijvoorbeeld een gratis adviesdocument. Hierdoor is de kans groter dat ze hun e-mailadres achterlaten, zodat jij ze later een mooie aanbieding kan sturen.

13. 404-pagina

Zorg voor een goede 404-pagina. Mochten bezoekers op een pagina komen die niet bestaat dan moeten ze eenvoudig de juiste weg vinden op de 404-pagina. Zo voorkom je dat bezoekers je website verlaten.

14. Belangrijkste pagina’s

Zorg dat je belangrijkste pagina’s het makkelijkst te vinden zijn. Neem deze dus op in je navigatie menu en in de footer.

15. Home button

Neem de home button op in je navigatiemenu. Niet iedereen weet namelijk dat je via het logo op de homepage komt.

16. SSL certificaat

Zorg voor een SSL-certificaat op je website. Dit geeft bezoekers aan dat hun persoonsgegevens veilig zijn. Hierdoor kunnen ze met een vertrouwd gevoel betalingen uitvoeren op je website.

17. Interne links

Bij het gebruik van links op je website moet je ervoor zorgen dat de link op relevante zoekwoorden is toegepast. Gebruik deze geen link op ‘meer informatie’ of ‘klik hier’, maar bijvoorbeeld: lees meer over onze hosting diensten.

18. Blog

Heb je veel te vertellen over je bedrijf, producten of diensten? Start dan een blog waar je allerlei leuke artikelen kan schrijven. Zo voorkom je dat je alle content die je wil vertellen op de enkele pagina’s die je hebt gaat proppen. Bovendien creëer je op deze manier meer pagina’s waar je op gevonden kan worden.

19. Statistieken verzamelen

Gebruik Google Analytics en Google Search Console om allerlei gegevens over je website te verzamelen. Zo weet je wie je website bezoekers zijn en wat ze op je website doen. Dit geeft enorm veel informatie om je website te optimaliseren.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Met zijn design capaciteiten optimaliseert hij de website om de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.





Reacties zijn gesloten.