First Input Delay (Core Web Vitals Guide)

first input delay

Google is begonnen met het uitrollen van een reeks nieuwe ranking factoren die de gebruikerservaring van een websitepagina meten. Deze factoren noemen ze de Core Web Vitals. In een serie van 3 blogs leggen we elk onderdeel van de Core Web Vitals uit: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS).

Wat is First Input Delay (FID)?

Deze ranking factor meet de tijd tussen een interactie op de website en wanneer de internetbrowser deze interactie kan gaan verwerken. Een voorbeeld van een interactie, is het aanklikken van een knop of het invullen van een formulier.

Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten websites ernaar streven een FID van maximaal 100 milliseconden te hebben.

Hoe meet je de FID?

Het meten van de individuele factoren van de Core Web Vitals is eenvoudig. Met PageSpeed Insights van Google krijg je inzichtelijk hoe jouw websitepagina scoort:

  1. Ga naar https://www.webpagetest.org/
  2. Vul de websitepagina URL in
  3. Druk op de knop ‘Analyseren’

Nadat de pagina geanalyseerd is, krijg je alle scores te zien van de Core Web Vitals. Als je wat naar onderen scrollt krijg je ook aanbevelingen te zien waarmee je de scores kan verbeteren.

Hoe verbeter je de FID score?

De score voor FID kan je verbeteren door ervoor te zorgen dat er geen grote of lange JavaScript bestanden geladen moeten worden. Elk stuk JavaScript code dat 50 milliseconden of langer duurt om te laden, moet opgesplitst worden.

Mocht je dieper in de materie willen duiken, dan raden we je aan om de pagina van Google te bekijken met alle mogelijke verbeteringen: Optimize First Input Delay.

Hulp nodig met Core Web Vitals?

We kunnen het ons goed voorstellen dat je niet de kennis of vaardigheden hebt om deze optimalisaties toe te passen. Je kan daar bijvoorbeeld een webmaster voor inhuren. Mocht je een WordPress website hebben, dan kan je ook contact opnemen met Argeweb Webdesign Service. Dan kunnen wij verbeteringen toepassen, zodat je website goed scoort voor Google’s Core Web Vitals.


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Naast het verbeteren van zoekmachine rankings, optimaliseert hij de website performance en conversie. Verder houdt hij zich bezig met affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.



Reacties zijn gesloten.