Een website maken is pas het begin, MKB Nederland!

Website tot een succes maken

Je hebt een mooie website online staan op bijvoorbeeld webhosting van Argeweb en bent er blij mee. Jouw producten of diensten worden goed getoond en klanten kunnen je op alle mogelijke manieren benaderen. Maar wat doe je als ondernemer verder met je website? Weet je bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je hebt? En komen ze vaak terug op jouw website? Onderhoud je je website? Argeweb deed onderzoek onder het website gebruik van het MKB. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek geef ik je in deze blog graag een aantal simpele tips waarmee je je website kunt verbeteren. Zo wordt je een nog succesvollere online ondernemer.

Content is belangrijk

Het is belangrijk om content te schrijven. Waarom? Veel schrijven over jouw producten of diensten, is een essentieel onderdeel voor zoekmachineoptimalisatie en naamsbekendheid. Een kwart van de ondernemers plaatst 1-2x per kwartaal nieuwe content. Dat is te weinig! Het is misschien tijdrovend en misschien houd je er niet van, maar wil je die succesvolle ondernemer worden, dan is het echt heel belangrijk om wél aandacht te besteden aan je website en vooral aan je teksten.

Nieuwe content op je website

Houd je niet van schrijven of denk je dat je het niet kan? Dan heb ik drie tips voor je:

  1. Probeer het wel eerst zelf of besteed het uit aan je collega

Allereerst zou ik aanraden om het sowieso wel te proberen om zelf je website teksten te schrijven. Jij weet immers als geen ander hoe je product of dienst in elkaar zit en hoe je dat aan de potentiële koper wil vertellen. Check ook even in je organisatie of er niet iemand is die ook goed kan schrijven en vraag hem of haar dit te doen.

  1. Laat je teksten nakijken

Je kent vast wel iemand in je omgeving die goed is in het schrijven van teksten of in Nederlands, dan zou ik je adviseren je teksten altijd even te laten checken voordat je ze online zet.

  1. Neem iemand aan

Een wat duurdere, maar wel goede oplossing, is om iemand aan te nemen of in te huren die jouw teksten schrijft voor op je website of je blog. Iemand die teksten schrijft doet dit vaker dan jij dus is daar handiger en sneller in. En zo houdt je de stroom van goede content op gang.

Een gratis website maakt niet gelukkig

Je kunt je website uiteraard zelf maken met een gratis website software. Uit het onderzoek blijkt echter dat ondernemers gemiddeld zo’n €500-€1000 voor hun website betalen. De ondernemers die niets voor hun website hebben betaald zijn minder tevreden over hun website dan ondernemers die meer voor hun website hebben betaald. Ondernemers die meer dan €1000 hebben betaald voor hun website zijn alleen weer niet meer tevreden met hun website dan ondernemers die hier €500-€1000 voor hebben betaald. De tevredenheidsgrens ligt dus rond de €500-€1000.

Wellicht heb je een gratis website of twijfel je over waar, hoe of door wie je je website moet laten maken. Je kunt je website uiteraard zelf maken, maar zoals je in bovenstaand overzicht ziet kan het zeker geen kwaad om je website te laten maken. Bijkomend voordeel is dat je zeker weet dat je website er goed uit komt te zien en dat je op dit moment zelf nog niet zoveel veel tijd in het maken van je website hoeft te stoppen. Die tijd kan jij dus weer in andere dingen stoppen.

Wist je trouwens dat 25% van de MKB’ers nog geen website heeft? Behoor jij tot die doelgroep? Dan is het de hoogste tijd om daar iets aan te doen!

Doe iets met je statistieken

Het klinkt bijna dwingend, maar statistieken zijn echt de basis voor de juiste optimalisatie van je website. Zoals je in onderstaand overzicht ziet, heeft 74,4% van de ondernemers met website, inzicht in de statistieken. Dat is natuurlijk een ontzettend goed begin. Alleen van deze 74,4% doet 84,1% niets met de statistieken en dat is een gemiste kans!

Zorg er dus voor dat je regelmatig je statistieken bekijkt (plan het bij wijze van spreken iedere week in je agenda in en maak bijvoorbeeld een Excel overzicht), analyseer deze en zorg ervoor dat je echt iets met de analyse doet. Begin met de simpele aanpassingen en plan de wat lastigere aanpassingen bijvoorbeeld één keer per maand in.

Website statistieken

Ik geef je graag nog twee tips hoe je ervoor kan zorgen dat je aan de slag gaat met je statistieken.

  1. Maak gebruik van Google Analytics

Met Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers er op je website komen en op welke pagina’s. Je ziet op welke tijdstippen je website het meest (of minst) wordt bezocht en je ziet hoeveel bezoekers er op de website komen. Op basis van de statistieken kan je concluderen welke pagina’s je bijvoorbeeld aan moet passen.

  1. Neem iemand in dienst die aan de slag kan met de statistieken

Mocht het binnen je budget passen, dan is het heel handig om iemand aan te nemen die voor jou aan de slag gaat met de statistieken van je website en hier vervolgens concrete actiepunten uithaalt en doorvoert. Je kan hierbij denken aan een online marketeer die de analyses maakt en vervolgens jouw website optimaliseert voor de zoekmachines en precies weet hoeveel budget er uitgegeven moet worden om bijvoorbeeld hoger in Google te ranken.

Investeer in je website

Net als dat je in een relatie moet investeren, moet je dat ook in je website. Jouw website is immers vaak het kanaal waardoor potentiële klanten je kunnen vinden en waar je je online visitekaartje afgeeft. Dat moet er gewoon heel goed en aantrekkelijk uitzien. Voor je partner moet je ook je best blijven doen, die moet je soms ook iets even net wat anders uitleggen en die moet je ook aantrekkelijk vinden, toch?

Nu heb ik het er niet over dat je uren per dag aan je website moet werken, maar in het onderzoek zagen wij dat ondernemers gemiddeld minder dan een uur per maand aan de website besteden.

Zoals ik net al aangaf gebeurt het plaatsen van nieuwe content gemiddeld ook één tot twee keer per kwartaal en er waren zelfs ondernemers die sinds de dag dat hun website live is, geen veranderingen meer hebben gedaan aan de website. Voorzichtig gezegd: dit kan natuurlijk niet. Nu zijn veel ondernemers wel gewoon tevreden over de website en hebben zij over het algemeen ook genoeg klanten. Als je dat al kan bereiken met gemiddeld één uur per maand aan je website besteden, dan wordt het een explosie van succes als je nog een uur of misschien zelfs wekelijks één uur extra tijd besteed aan je website.

Investeer tijd in je website

Zoals je in deze blog kunt zien, is het onderhouden van een website niet iets wat je één keer in de maand een uurtje kan doen. Wil je een succesvolle website, dan is het belangrijk dat je hierin investeert. Dit uit zich in het schrijven van goede content, tot aan het analyseren van je statistieken of het misschien wel inhuren van professionals die verstand hebben van websites of het schrijven van teksten.





Reacties zijn gesloten.