E-mail trends 2016: Vaker aankopen via de e-mail

E-mail trends 2016

Afgelopen vier jaar is het e-mailgedrag van circa 2.000 respondenten in Nederland onderzocht door het onderzoeksbureau CG. Blinker heeft deze gegevens geanalyseerd en verwerkt in het Nationaal E-mail Onderzoek 2016. In deze nieuwe editie is op sommige vlakken ook de link gelegd met social media. Zo is naar voren gekomen dat e-mail voor de Nederlanders hét online voorkeurskanaal is. Op persoonlijke communicatie na, want op dit vlak wint social media het.

Als je nog niet aan e-mailmarketing doet is het hoog tijd om ermee aan de slag te gaan. Op de hoogte blijven van de nieuwste trends is noodzakelijk en biedt je een goede houvast. In deze blog hebben we de trends uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 voor je samengevat.

Het valt op dat in de afgelopen vier jaar de volgende trends nauwelijks veranderd zijn:

  • E-mail wordt nog steeds het liefst tussen 19.00 en 21.00 uur gelezen
  • Gmail & Hotmail blijven onze favoriete e-mailproviders
  • Gemiddeld ontvangen Nederlanders 1 tot 5 nieuwsbrieven

Ondanks de vele veranderingen op het gebied van social media blijft e-mail in al die tijd gewoon overeind staan. Zo heeft Hyves plaats gemaakt voor nieuwe social media kanalen zoals Instagram en SnapChat. Terwijl onze e-mailgewoontes amper zijn veranderd. In 2013 bekeken wij onze e-mails het liefst in de avonduren en dat doen we in 2016 ook nog steeds. Onze favoriete e-mailproviders blijven Gmail en Hotmail.

Wij ontvangen gemiddeld al vier jaar zo’n 1 tot 5 nieuwsbrieven via de mail. Sinds 2013 geeft ongeveer 40 procent van de Nederlanders aan voor dit gemiddeld aantal nieuwsbrieven te zijn ingeschreven.

E-mail trends die nauwelijks zijn veranderd

Er zijn ook trends die toenemen:

  • We lezen e-mail steeds vaker op onze smartphone
  • Er worden meer aankopen gedaan naar aanleiding van e-mail

e-mail trendsDat alles in 2016 mobile moet zijn was al duidelijk. Ook online aankopen zijn inmiddels niet meer weg te denken. In 2014 leest gemiddeld 30 procent van de Nederlanders het liefst op hun smartphone. In 2016 is dit percentage gestegen met 7 procent. De verwachting is dan ook dat de e-mails steeds vaker op de smartphone gelezen zullen worden.

E-mail speelt steeds een belangrijkere rol in ons online koopgedrag. Gemiddeld kocht 70 procent van de Nederlanders in 2013 een product naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. In 2016 zien we een lichte stijging naar 73 procent. Deze resultaten tonen net als in 2015 aan dat e-commerce én e-mailmarketing een winnende combi is. Slechts 9% van de Nederlanders geeft aan geen aankopen online te doen.

trends-toe

En tot slot de trends die afnemen:

  • De dag starten met e-mail
  • Online aankopen doen op een laptop

In 2013 begon gemiddeld 48 procent van de Nederlanders hun dag nog met het lezen van e-mail. Dit is echter in 2016 aanzienlijk gedaald naar 33 procent. Nu starten we onze dag liever met Whatsapp.

Verder is er een kleine daling in het gebruik van de laptop voor online aankopen. Dit komt doordat er steeds meer mogelijk wordt met een smartphone. In 2014 kocht 52 procent van de Nederlanders nog het liefst via een laptop, in 2016 is dit gedaald naar 44 procent. Hieruit kunnen we opmaken dat de steeds meer Nederlanders in de toekomst hun online aankopen zullen doen op een smartphone. In 2014 werd door 4 procent van de Nederlanders de online aankoop gemaakt op een smartphone. Vier jaar later is dit 10 procent.

E-mail trends die afnemen


Starten met e-mailmarketing?
Het begint bij een zakelijk e-mailadres. Herkenbaar en professioneel. Bij Argeweb heb je keuze uit diverse pakketten, bijvoorbeeld E-mailhosting of Office 365. Wij helpen je graag op weg met het waar maken van jouw online succes.





Reacties zijn gesloten.