Accelerated Mobile Pages (AMP): een kans voor 2018?

Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn in oktober 2015 geïntroduceerd door Google om de browse ervaring te verbeteren op mobiel. Hoewel dit AMP project niet van Google zelf is, staat Google er volledig achter als sponsor, net als Bing, Baidu, Pinterest, Twitter en nog wat andere partijen. Vooral voor uitgevers en nieuwssites is AMP een grote kans. Op dit moment worden Accelerated Mobile Pages gezien als één van dé trends voor 2018, maar wat is het precies en wat heb jij eraan als ondernemer?

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Kende je de AMP pages nog niet? Of misschien toch wel. Ik weet bijna zeker dat je ze wel al een keer gezien hebt op je mobiel. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘nieuws’ in Google krijg je AMP pages te zien in een carrousel waar je doorheen kunt swipen in je zoekresultaten. Klinkt herkenbaar? Zo ziet het eruit:

AMP voorbeeld op telefoon

AMP pages herken je aan het kleine logo met bliksem rechtsboven in de afbeelding van het artikel.

AMP pages zijn aangepaste HTML varianten van webpagina’s die vrijwel direct laden als een preview in de zoekresultaten. Dit AMP project is een open-source initiatief om de ervaring voor gebruikers op mobiel te verbeteren en vooral te versnellen. AMP pages zijn opgebouwd uit drie belangrijke onderdelen: AMP HTML, AMP JS en AMP cache. In dit artikel ga ik niet op het technisch aspect in van AMP pages, maar zal ik vooral de voordelen ervan benadrukken en hoe AMP pages waarde kunnen toevoegen aan jouw online succes.

Waarom Accelerated Mobile Pages?

Toen het AMP project nog maar net gelanceerd was lag de focus voornamelijk op media- en nieuwssites. De reden waarom de uitgevers zo enthousiast werden van AMP pages is omdat de webpagina’s met nieuwswaarde sneller geladen worden en in de top zoekresultaten verschijnen van Google Search. Een vrij eenvoudige manier dus om op te vallen tussen de zoekresultaten. Heb je een blog met nieuwswaardige artikelen? Dan kunnen AMP pages nu ook waarde toevoegen aan jouw bedrijf in de vorm van een verbeterde mobiele gebruikservaring online. Wat leidt tot meer bezoekers en dus meer traffic. Het is over het algemeen bekend dat websites die snel laden veel betere resultaten behalen.

Snellere laadtijd en meer conversies
Google’s research naar AMP pages toont aan dat de bezoekers twee keer zoveel tijd spenderen op een AMP page dan een gewone pagina. Als gevolg hiervan worden de conversies met maar liefst 20% verhoogd. Dat snelle laadtijden bevorderlijk zijn voor jouw online succes is tevens bewezen met de cijfers van grote partijen zoals Amazon: 100 milliseconden vertraging zorgde er al bij Amazon voor 1% minder omzet.

Op AMP pages wordt sneller geklikt
Via een poll heeft 9to5Google.com onderzocht of er eerder op een AMP page wordt geklikt. In totaal is er 1568 keer gestemd op de poll. Het resultaat: 50,89% van de stemmers geeft aan de voorkeur te hebben voor een AMP page. Ook vindt 10,08% van de stemmers het belangrijk dat niet de hele website wordt geladen wanneer ze eigen mobiele data verbruiken.

Poll AMP voorkeur

Hoe maak je Accelerated Mobile Pages?

Gebruik je WordPress? Dan kun je AMP pages eenvoudig genereren met een speciaal daarvoor ontworpen plugin. Binnen no time zijn jouw AMP pages klaar om razendsnel geladen te worden in de zoekresultaten. Ook voor Joomla gebruikers zijn er extensies beschikbaar om eenvoudig en snel AMP pages te creëren.

Gebruik je geen Joomla of WordPress? Dan heb je misschien iets aan deze handige tutorial op de website van AMP zelf. De tutorial laat stap voor stap zien hoe je AMP pages moet bouwen. Hiervoor is wel enige technische kennis vereist. Of als je een eigen webdeveloper hebt, dan kun je dit het beste aan hem of haar uitbesteden.

Er zijn nog niet veel bedrijven die hun blog AMP-ready hebben gemaakt, daar liggen dus kansen voor 2018. Wil jij een van de eerste zijn en met een kleine moeite opvallen tussen de zoekresultaten? Ga er dan mee aan de slag. Succes! 😉





Reacties zijn gesloten.