4 belangrijke e-mail trends voor 2017

E-mail - 11 juli 2017 - door Aksana Mikhalap

De ontwikkelingen gaan razendsnel en de trends volgen elkaar op. De nieuwste e-mail trends voor 2017 zijn inmiddels al besproken. Zo is uit het onderzoek van Alchemy Worx gebleken dat e-mail nog steeds een super belangrijk kanaal is voor bedrijven. Wist je dat e-mail voor maar liefst 90% van het online bezoekersverkeer zorgt? Een enorme boost voor je omzet dus! Toch wordt er maar 4% van het online marketing budget aan e-mail gespendeerd. Zonde, niet waar? Zorg er daarom voor dat je e-mailmarketing optimaal benut en loop geen omzet mis.

Afbeelding: Alchemy Worx

Commerciële e-mail groeit. Voor veel bedrijven wordt e-mail een steeds belangrijker kanaal om direct in contact te staan met hun klanten. Hoog tijd om rekening te houden met de volgende vier trends:

1. E-mail wordt het meest gelezen op mobiel

Je kunt niet meer achterblijven. Er wordt nog steeds gehamerd op het feit dat je content mobile responsive moet zijn. Dit geldt echt voor alle online content en dus ook voor e-mail. Zorg ervoor dat jouw e-mails afgestemd zijn op mobiel gebruik, denk aan de juiste grootte van de buttons, lengte van de tekst etc. Kortom alles moet zowel op desktop als mobiel er leesbaar en aantrekkelijk uitzien anders haken veel mensen af en verlies je klanten.

2. Persoonlijke touch

Bulk maillings moeten verdwijnen. Segmentatie en personalisatie is nu wat echt telt. Klanten verwachten tegenwoordig dat alles op maat gemaakt wordt aan de hand van hun customer journey, dus ook de e-mails. Segmenteer je lijsten zorgvuldig op klantdata en stem de e-mails daarop af. Gebruik personalisatie zoals naam, verjaardagen, context en timing. Zo blijf je relevant en heb je meer kans op engagement.

3. Web clients beoordelen e-mail op engagement voordat het in de inbox komt

Veel web clients screenen tegenwoordig de afzender en de inhoud van een e-mail. Op basis daarvan wordt bepaald of je belangrijk genoeg bent om in de ‘Prioriteit’ inbox te komen. Bij Gmail zagen we al een verdeling in de inboxen tussen Primair, Sociaal en Reclame. Nu zien we dat Outlook ook e-mail aan het scheiden is in meerdere inboxen; Prioriteit en Overige. Des te belangrijker dus om relevant te zijn.

Afbeelding: Inbox verdeling bij Gmail

Afbeelding: Inbox verdeling bij Outlook

PS. Je mailingen worden niet als spam beoordeeld wanneer ze in de reclame inbox terecht komen van de web clients.

4. Click rates staan onder druk

Elk jaar worden er steeds meer e-mails verzonden, ook het open ratio stijgt. De click rates staan echter onder druk. De grootste reden hiervan is dat mensen minder lezen, dus moet je ze overhalen met visuals. Maak je e-mails aantrekkelijk en breng je boodschap visueel over met behulp van video’s, animated gifs of CSS-animaties.

Houd deze trends in je achterhoofd bij het maken van jouw e-mailmarketing strategie en ga vooral veel testen. Door te testen optimaliseer je de beleving en maak je succesvollere e-mails. Wat voor een ander wel werkt, werkt misschien helemaal niet voor jouw klanten of andersom.

 




Reacties zijn gesloten.