De impact van een mobiele website op Google’s zoekresultaten

SEO - 20 juli 2018 - door Jelle Terwisscha van Scheltinga

Als je een online onderneming hebt is het van belang om een website te hebben die mobielvriendelijk is. Een smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Het is de normaalste zaak van de wereld dat we dagelijks uren naar het telefoonscherm staren. We doen er van alles op, van informatie opzoeken tot het spelen van games en het doen van aankopen. Het is dus niet gek dat het ontwerp van jouw website geoptimaliseerd moet zijn voor mobiele apparaten.

Google kijkt alleen naar je mobiele website

Google is continue bezig om haar zoekresultaten te optimaliseren. Met de steeds toenemende mobiele zoekresultaten kijkt Google niet langer naar de desktop versie van je website, maar naar de mobiele versie. Als je mobiele website dus niet naar behoren werkt, ziet Google dit als een slechte match. De gevonden informatie komt namelijk niet overeen met de gewenste informatie, wat ongunstig is voor de gebruikerservaring. Dit wil Google voorkomen en zal websites die niet mobielvriendelijk zijn dus straffen met een lagere ranking.

Gebruikerservaring van je website optimaliseren

Een mobielvriendelijke website is dus nodig voor een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring. Je voorkomt ermee dat bezoekers afhaken omdat ze op een website zitten die niet goed werkt. Een slecht uitziende website wekt namelijk geen vertrouwen, straalt geen professionaliteit uit en Google vind het al helemaal niet leuk. Om ervoor te zorgen dat jouw website zo snel mogelijk geschikt is voor mobiele apparaten en een goede gebruikerservaring biedt, heb ik een aantal tips voor je waar je direct mee aan de slag kan.

Google’s mobielvriendelijke test en handleidingen

Om te achterhalen of jouw website mobielvriendelijk is kan je de mobielvriendelijke test van Google gebruiken. Deze tool scant je website en bepaald of deze voldoende geschikt is voor mobiele apparaten. Er wordt duidelijk aangegeven wat de verbeterpunten zijn en hoe je die fouten kan verhelpen. Ook zijn er mobielvriendelijke handleidingen van Google waarmee je direct aan de slag kan om jouw website mobielvriendelijk te maken.

WPtouch

WPtouch is een WordPress plug-in die je website automatisch omtovert tot een mobielvriendelijke website. Het detecteert mobiele apparaten voordat de bezoeker op je website terecht komt en toont daardoor direct de mobiele variant van je website. Hiermee hoef je zelf niet aan de slag en laat je het werk uitvoeren door een simpele plug-in. Enige voorwaarde is natuurlijk wel dat je een WordPress website hebt.

Het oordeel van je gebruikers

Je kan de mobielvriendelijke test van Google doen om te achterhalen wat je moet aanpassen of een plug-in gebruiken die een mobiele versie van je website maakt, maar daarmee is natuurlijk niet alles gezegd. Het gaat uiteindelijk om de ervaring die de gebruikers van jouw website hebben. Probeer de website daarom door de ogen van de gebruikers te zien. Waar zouden ze tegenaan kunnen lopen? Wat zou er beter kunnen of wat missen ze? Een handige manier om erachter te komen hoe bezoekers zich gedragen op jouw website is door gebruik te maken van heatmaps.

 


avatar

Over Jelle Terwisscha van Scheltinga

Jelle is Online Marketeer en Webmaster bij Argeweb. Zijn drive voor optimalisatie zorgt voor continue verbeteringen om traffic en conversies te verhogen. Verder houdt hij zich onder andere bezig met SEO-, affiliate-, content- en e-mailmarketing. Niets is te gek voor deze marketing duizendpoot.





Reacties zijn gesloten.