3 handige tools voor een website APK

Contentmarketing, Webhosting - 12 december 2017 - door Aksana Mikhalap

Content audit

Het jaar 2017 is weer voorbijgevlogen! Nieuwjaar betekent nieuwe kansen, daarom is het goed om je website een APK te geven, zodat je fris het Nieuwjaar in kan gaan. In het Jargon van content professionals wordt zo’n APK of website check ook wel een ‘content audit’ genoemd. Geef jij jouw website ook een jaarlijkse schoonmaakbeurt?

Wat is een content audit?

Een content audit is het is oppoetsen van je website door alle content in kaart te brengen (zoals teksten, afbeeldingen, pagina’s etc.) en te beoordelen op kwaliteit. Hiervoor kun je het beste een spreadsheet gebruiken. Bij een content audit moet je goed in je achterhoofd houden wat de doelen van jouw website zijn om goed te kunnen analyseren of de website structuur en content nog steeds bij de gestelde doelen aansluit. Maak daarbij persona’s van je klanten en definieer de customer journey. Op deze manier kun je bijsturen waar nodig en je website up-to-date houden.

Waarom een content audit doen?

Vaak zie je door de bomen het bos niet meer. Je website loopt vol met verouderde content en 404-pagina’s. Veel bedrijven hebben geen goed zicht op hun bestaande content. Een content audit biedt uitkomst om je website weer op te schonen en de content strategie in goede banen te leiden. Zo kun je bijvoorbeeld oude content nieuw leven in blazen en weer relevant maken om hoger in de zoekresultaten te ranken.

Heb je een grote website met bijvoorbeeld meer dan 50 pagina’s? Dan wordt het handmatig in kaart brengen van al die pagina’s wel een hoop werk waar ontzettend veel tijd gaat inzitten. Gelukkig bestaan er tools om dit sneller en eenvoudiger te maken. Hieronder heb ik er drie voor je op een rij gezet:

1. Content Insight

Met Content Analysis Tool (CAT) kun je automatisch een mooi overzicht laten maken van jouw website. Stel eenvoudig bij ‘Job Setup’ in wat je allemaal terug wilt zien voor het beste resultaat. Deze handige tool is te koppelen met Google Analytics en verschaft een hoop informatie zoals het aantal paginaweergaven, gemiddelde tijd op de pagina, instappunten, boucepercentage en meer. Een ander pluspunt is dat je CAT gratis kunt uit proberen.

2. Screaming Frog

Screaming Frog SEO spider is ook een handige tool om je website automatisch in kaart te brengen. Voornamelijk als je nadruk wilt leggen op SEO. Dit is geen online tool, maar software die je kunt downloaden en installeren op Windows, Mac en Linux. Hiermee kun je onder andere niet werkende links, pagina titels en dubbele content opsporen. Ook Screaming Frog SEO spider kun je eerst gratis uit proberen.

3. Google Search Console

Last but not least: Google Search Console. Heb je Google Search Console al ingericht voor je website? Helemaal goed. Als je dat nog niet hebt gedaan dan is het wel aan te raden om het alsnog te doen. Google Search Console helpt je namelijk te achterhalen welke pagina’s op jouw website succesvol zijn en of je website bepaalde fouten bevat. Maar je kunt er nog veel meer mee. Google Search Console biedt de mogelijkheid om de sitemap.xml (een overzicht van alle pagina’s die geïndexeerd kunnen worden) te downloaden en er een spreadsheet van maken met de url’s van je pagina’s. De spreadsheet kun je vervolgens handmatig aanvullen met andere relevante informatie.

Bonus: Open Site Explorer

Ben je benieuwd naar de autoriteit van jouw website op het internet en wil je de backlinks in kaart brengen? Open Site Explorer van Moz.com laat je direct zien welke externe pagina’s allemaal naar een pagina op jouw website linken.

Houd je website actueel en relevant. Met behulp deze drie tools ben jij in staat op jouw website helemaal in kaart te brengen voor een APK. Veel succes! 😉

 







Reacties zijn gesloten.