Hoe kan Pokémon het succes van jouw bedrijf vergroten?

Geplaatst op door Tom van Leeuwen

Pokemon voor je bedrijf

Pokémon is helemaal hot. Het is zelfs zo hot dat de beurswaarde van Nintendo, dat een aandeel heeft in het spel, verdubbeld is sinds Pokémon Go uitgekomen is. Volgens SimilarWeb (11 juli 2016) is Pokémon zelfs Twitter, Netflix en Spotify voorbij gestreefd qua appgebruik. Van alle Europese landen is het aantal Pokémon app installaties in Nederland het hoogst.

Wat heb ik als ondernemer nou aan Pokémon?

Allemaal leuk en aardig, zo’n spelletje, maar daar ga je als ondernemer toch niets mee doen? Je hebt het al druk genoeg met je werk en Pokémon zorgt alleen maar voor afleiding. Daarnaast, andere bedrijven schrijven er al genoeg over, dus jij gaat je daar niet ook nog eens tegenaan bemoeien. Maar, bekijk het eens van de andere kant: Wie zijn je klanten? Hebben je klanten naast hun zakelijke leven ook nog een privé leven? Dikke kans van wel. Zijn ze niet ook druk aan het jagen naar Pokémons? Nog dikkere kans van wel. Vanuit Argeweb is het onze missie om te helpen de ambitie van ondernemers waar te maken, daarom schrijven we graag over zaken die jou als ondernemer een duwtje in de goede richting kunnen geven, zo denken wij ook dat Pokémon zeker interessant kan zijn. Hoe speel je hier nou het beste op in?

1 – Haak in op het gebruik van mobieltjes
Zit je in de telecom markt of heeft je bedrijf er raakvlak mee? Bedenk dan dat het gebruik van mobiele telefoons explosief is toegenomen. Wat dacht je van de vraag naar powerbanks die niet meer aan te slepen zijn? Rondlopen met je camera en GPS aan is nou eenmaal een accuslurper. Denk naast powerbanks ook aan hoesjes met afbeeldingen erop.

2 – Leg de Pokémon spelers in de watten
Als er zoveel mensen overal in de wijk aan het jagen zijn op Pokémon is er een grote kans dat ze ook jouw winkel passeren. Zit er toevallig een Pokestop (ja, nu zul je toch echt even in het spel moeten duiken) bij je in de buurt? In het spel kan je een Lure module kopen die meer Pokémons aantrekt, en hiermee dus ook de spelers (jouw potentiële klanten). Zorg ervoor dat die Pokémons dichtbij jouw winkel komen, of nog beter: in je winkel. Je ziet winkels die spelers weren, maar waarom zou je? Verwelkom ze juist! Stil hun honger of dorst met een klein hapje of drankje of zet een speciale coupon in, die ze kunnen krijgen als ze in de buurt een Pokémon hebben gevangen. Het gevolg: meer zichtbaarheid voor je winkel.

3 – Merchandising
Zoals bij alles wat populair is, stijgt de verkoop van merchandising mee met de populariteit. Voeg waar passend Pokémon merchandising toe aan je assortiment, ga Pokémon koekjes verkopen, worst met Pikachu erop, taarten, sokken, hoesjes, t-shirts etc. Het is misschien niet zo origineel, maar het is nou eenmaal een kwestie van vraag en aanbod, de reden waarom je in eerste instantie met je bedrijf begonnen bent. Iets van Pokémon weggeven bij een prijsvraag is ook nog een optie.

4 – Schrijf vanuit jouw expertise
Heb je geen fysieke winkel, verkoop je geen goodies en zie je helemaal geen raakvlak? Bedenk dan dat je misschien toch een link kunt leggen tussen jouw vakgebied en het zo populaire spel. Betrek je expertise erbij! Zit je in de financiële hoek? Schrijf over de gevolgen van een hype voor de beurswaarde van het bedrijf. Ben je een psycholoog? Doe een onderzoek naar verslaving en Pokémon. Zit je in de beveiligingshoek? Schrijf over de plekken waar Pokémons verschijnen en wat de gevolgen voor de veiligheid zijn. Zorg na het schrijven van je artikel dat je de media opzoekt, publiceer je onderzoek en stuur het op naar websites die al eerder publicaties hebben gedaan over Pokémon.

Moet dit nu echt?
Heb je helemaal niets met Pokémon en wil je er ook niets mee te maken hebben? Geen probleem, laat het gaan! Bedenk echter wel dat jouw doelgroep hier misschien wel op zit te wachten. Blijf daarom scherp op nieuwe trends en zorg ervoor dat je de vertaalslag maakt naar het nut voor je bedrijf, website of winkelpand. Alert zijn vergroot de kans op succes!

pika

P.S. Ik weet dat het jagen op Pokémons vermoeiend kan zijn en dat het niet altijd leuk is om met lege handen (of een lege accu) thuis te komen. Daarom verloten wij een pluche Pikachu (de meest populaire), dat is nog eens leuk thuiskomen! Kans maken? Deel dit bericht op social media en wie weet ben jij de winnaar!

 


avatar

Over Tom van Leeuwen

Tom van Leeuwen is werkzaam als Manager Marketing & Sales bij Argeweb. Zijn passie voor e-commerce en zoekmachine marketing zet hij in om klanten een nog betere online ervaring te bieden.


Reacties zijn gesloten.