Relevantie, daar draait het om

Geplaatst op door Eline Verhoeven

Stap voor stap een goed verhaal schrijven

 

Je wilt opvallen tussen de massa. Een goed verhaal hebben, gericht communiceren en een steengoede website. Om dit te realiseren is contentmarketing de sleutel. In samenwerking met Maarten van Rijckevorsel van Metis Media hebben wij deze blog geschreven. Maarten helpt bedrijven om succesvol te worden met contentmarketing en sociale media. In deze blog doorlopen we de stappen die je kunt zetten om de vele nieuwe business kansen die goede contentmarketing en de sociale media bieden, te benutten.

Stap 1: Wat?

Het start allemaal met de vraag: Wat is ons verhaal?
Stel voor jezelf twee of drie thema’s op. Over wie jij bent of wilt zijn, waar je goed in bent of veel verstand van hebt en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt van anderen. Bedenk of vraag hoe anderen jou zouden omschrijven. Het kan zijn dat mensen voor jou kiezen omdat je alles over veiligheid weet, of lekker eten of boekhouden. Let op: het gaat dus niet over jouw producten of diensten, maar om wat die producten voor jouw klanten doen of oplossen. Dit zijn de thema’s die je uitwerkt in een verhaal.

Stap 2: Wie?

Daarna stel je de vraag: Aan wie vertel ik mijn verhaal? Oftewel: wie zijn mijn klanten? Wie is mijn doelgroep en met welke problemen of behoeftes zitten zij? Het is heel belangrijk dat je dit goed voor ogen hebt, zodat je een verhaal vertelt wat jouw doelgroep bereikt, aanspreekt en begrijpt.

Stap 3: Waar?

Vervolgens ga je naar de ‘Waar’. De meest logische plek voor je verhaal is natuurlijk (het blog) op je eigen website en je eigen e-mailnieuwsbrief. Daarnaast is het slim om je content te delen via je eigen sociale kanalen zoals LinkedIn, Twitter of Facebook. Maar vertel je verhaal ook daar waar het relevant is voor je potentiële klanten, op sites waar je doelgroep het heeft over jouw onderwerpen of er bewust naar op zoek zijn. Als het gaat over onderwerpen die mensen interessant of leerzaam vinden dan zullen zij die linken met jouw eigen product, dienst of datgene waar je voor staat.

Als Argeweb willen wij je natuurlijk ook ondersteunen op het gebied van content. Omdat jouw website jouw verhaal moet vertellen, is het belangrijk dat je weet hoe je een aantrekkelijke website moet maken. Dit kan lastig zijn en daarom hebben wij Argeweb Academy gelanceerd. Een complete online cursus waarmee jij jouw website kunt maken en jouw verhaal hierop kan vertellen, met behulp van webhosting van Argeweb.

Stap 4: Contentcreatie

Bij de eerste stap heb je jezelf de vraag gesteld: wat is ons verhaal? En heb je twee of drie thema’s gekozen. Dit verhaal ga je vertellen. Het verhaal schrijf je niet in één keer. Het is de kracht van herhaling wat een verhaal goed maakt. Jouw thema’s kan je laden met bepaalde sub onderwerpen en daarover ga je communiceren op je website en delen op je social media kanalen. Als je telkens teruggrijpt op de thema’s die typisch ‘jou’ zijn, zullen mensen je hieraan gaan herkennen.

Stap 5: Kies je middelen

Er zijn tal van middelen waarmee je je boodschap over kunt brengen, denk aan blogs, infographics, stappenplannen, video’s. Uitdaging is om de content zo te maken dat het je doelgroep inspireert, entertaint of dat het hem verder brengt. Slaag je daarin dan is de kans groot dat hij je ‘beloont’ met een like, het deelt met zijn eigen netwerk of erover met jou in gesprek gaat (commentaar geeft). Belangrijk is hier dat je een duidelijke strategie voor ogen hebt: welk middel zet ik wanneer in? Hoe vaak en waar. Het maken van een kalender kan hier heel behulpzaam in zijn.

Stap 6: Ga in gesprek

De laatste stap van Content Marketing: ga daadwerkelijk in gesprek. Faciliteer een dialoog met je doelgroep. Geef je mening op Twitter, reageer op posts van anderen of stel een prikkelende vraag. Meld je ook eens aan voor een themagroep op LinkedIn. Je kunt hier interessante groepsdiscussies beginnen of jouw visie vertellen. Dit levert je Likes, Comments, Shares en Followers op en daarmee groeit je online reputatie op door jou gekozen thema’s. En mogelijk zitten er interessante nieuwe klanten tussen waar je heel natuurlijk contact mee kunt maken.

Kortom: entertain, inspireer, wees educatief en genereer verkoopkansen. Dat is waar relevante contentmarketing om draait.

En dan nu: aan de slag!

Er liggen genoeg kansen voor ieder bedrijf. Begin klein, start met het optimaliseren van één kanaal, werk één thema goed uit of verbeter een middel. Kleine verbeteringen hebben al snel concrete gevolgen.

Een up-to-date website is daarbij cruciaal. Het is een must dat je deze goed op orde hebt. Paar punten waaraan je website moet voldoen:
1. Zorg dat je website responsive is (dat hij ook goed zichtbaar is op mobiele apparatuur). Het merendeel van de content wordt tegenwoordig via mobiele apparaten gelezen en minder via de desktop.
2. Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is.
3. En zorg vooral dat je content up-to-date en goed vindbaar is.

En precies omdat je website cruciaal is in content marketing, zijn wij blij dat wij bestaan. Wij willen je helpen jouw online ambities waar te maken door met de juiste diensten en service ervoor te zorgen dat je een steengoede website neerzet.


Deze blog is geschreven in samenwerking met Maarten van Rijckevorsel van Metis Media, een gespecialiseerd bureau in contentmarketing en klant van Argeweb. www.metismedia.nl

 




Reacties zijn gesloten.