SEO Tip: title en description

Geplaatst op door Elmer Lijst

Heb je een eigen website met meerdere pagina’s, maar worden deze lang niet allemaal even goed gevonden en getoond in de zoekresultaten? Dan hebben wij een tip voor je. Een goede title en description zijn namelijk een van de belangrijkste en eenvoudigste punten waarmee je jouw website kunt optimaliseren voor de zoekmachine (SEO), naast het schrijven van goede content.

Title belangrijk
Een goede title en description voor jouw website (en pagina’s) zijn van essentieel belang om jou en andere snel relevante informatie te tonen over de inhoud van een zoekopdracht. Hierbij is de titel nog wat belangrijker. Op basis van de titel beslissen mensen over het algemeen het vaakst welk zoekresultaat het meest relevant is voor hun. Kortom je moet kwalitatief goede titels en beschrijvingen maken voor jouw webpagina’s.

Even checken
Bekijk op verschillende webpagina’s van je eigen website of de titel en description goed staan ingesteld.

Dit doe je als volgt: Webpagina –> rechtermuisknop –> bron weergeven.

Je ziet vervolgens de bron code van je website, in de header tref je dan als het goed is de title en description aan. In het onderstaande voorbeeld hebben we een pagina van Argeweb als voorbeeld genomen. Hierin zie je duidelijk een titel en description.

title description

 

Correct ingesteld?
Wanneer je nog geen of niet volledige title en description hebt ingesteld, kun je deze zelf toevoegen. Ga naar het html bestand van de desbetreffende pagina, en voeg in de header van de HTML-code de title en description toe.

<title>Hier een goede titel</title>
<meta name=”description” content=”Hier een beschrijving van de pagina” />

Voor CMS zijn er vaak handige plugins. Zo kunnen WordPress gebruikers de plugin ‘WordPress SEO by Yoast’ installeren. Met deze plugin kun je elke pagina heel eenvoudig een title en description meegeven.

seo_wordpress

Relevantie

Heb je de title en description goed ingevuld maar worden deze niet getoond zoals je deze hebt ingesteld? Dan zijn ze naar alle waarschijnlijkheid niet relevant genoeg. De title en description worden namelijk automatisch door Google gegenereerd, wanneer die van jou niet goed aansluit op de zoekopdracht. Hierdoor zijn ze vaak niet altijd goed, aantrekkelijk of duidelijk geformuleerd. Maak de title en description op een manier zoals je het zelf zou vertellen en niet te spam-achtig klinkt. Lees het altijd even na of laat het checken door iemand anders. Uiteindelijk verteld het iets over de content. vb. Een title over webhosting waar in de content niks wordt verteld over webhosting, is niet relevant.

Wat is de juiste formule?
Één formule voor een goede title en description is er niet, het is altijd uitproberen. Echter zijn er wel een aantal punten waar je op moeten letten. Bedenk in de eerste plaats, waarop je gevonden wilt worden. Dus kortgezegd waar gaat de pagina over en waar geeft het informatie over? Formuleer vervolgens een relevante title en description. Geef het even de tijd, en je zult zien dat Google en andere zoekmachines jouw ingestelde titleen description gaan gebruiken.

Een paar tips voor een goede title en description:

• Paginatitels moeten kort en beschrijvend zijn ( titel 70 tekens, meta description tussen 130 en 160 tekens);
• Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden in titels;
• Unieke titels en meta description, dus niet identiek of vergelijkbaar;
• Content moet relevant zijn met de title en description.


avatar

Over Elmer Lijst

Elmer Lijst is Online Marketeer bij Argeweb met een grote passie voor website- en conversie optimalisatie, SEO en SEA. Daarnaast houdt hij zich bezig met alles omtrent productlanceringen en weet hij als geen ander producten en diensten op een creatieve manier onder de aandacht te brengen.


Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *